Čtěte také komentář Tomáše Hermana:
Jančura na kolejích

Každodenní cesta desítek tisíc Jihomoravanů do práce by se už za několik let mohla obejít bez skřípajících zelených vagonů a starých špinavých sedaček ve vlaku. Majitel Student Agency Radim Jančura totiž vyzval na souboj České dráhy a chce, aby Jihomoravský kraj vypsal výběrové řízení na regionální vlakovou dopravu. To hodlá se svou novou firmou RegioJet vyhrát.

„Oslovili jsme společnost Kordis, která zajišťuje integrovaný dopravní systém na jižní Moravě. Zatím se jim to, co nabízíme, líbí,“ uvedl Jančura. Plán nové vlakové dopravy na jihu Moravy nese pracovní název Brněnské metro. RegioJet plánuje, že by po vzniku nového brněnského nádraží jezdily žluté vlaky na všech trasách každých patnáct minut.

„České dráhy mají velmi zastaralý a drahý systém lokomotiv s pěti vagony. Navíc vůbec nezvládají změny počtu cestujících ve špičkách a mimo ně. My budeme ve špičkách jezdit ve dvou spojených soupravách, které se mohou mimo špičku samy rozpojit, a vlak tak pojede kratší,“ popsal výhody Jančura.

I přesto, že budou vlaky nové, platil by kraj za regionální dopravu až o třináct procent méně než nyní. Kvalita a rychlost dopravy by také měla podle Jančury zvýšit počet cestujících o pětinu. Více podrobností o projektu však zatím Jančura uvést nechtěl.

Kordis se k jeho plánům příliš vyjadřovat nechce. „Je to na úplném začátku. O záměrech RegioJetu víme, ale komentovat je nebudeme. Záleží na tom, jakou strategii zvolí kraj,“ uvedl ředitel Kordisu Jaromír Holec.

Jančura předpokládá, že by mohl kraj vypsat výběrové řízení už do konce tohoto roku. Pokud by se k tomuto kroku zástupci jižní Moravy skutečně odhodlali, mohly by na koleje vyjet nové vlaky už za čtyři roky. Kraj se ale zatím nerozhodl, zda výběrové řízení skutečně vypíše. „U autobusové dopravy se nám soutěžení vyplatilo, je tedy možné, že se přibližuje doba, kdy otevřeme soutěž i pro vlaky. Kraj bude jednat se všemi dopravci, kteří mají zájem,“ uvedl náměstek hejtmana Jaroslav Pospíšil.

České dráhy jsou na konkurenci připravené. „Pohybujeme se v tržním prostředí a vznik konkurence je přirozený. Pokud kraj vypíše výběrové řízení, postavíme se k němu čelem a co nejlíp se na ně připravíme,“ podotkla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Podle ní se pokusí dráhy hlavně zlepšit kvalitu služeb. Pochybuje však, že by se jim podařilo snížit náklady. „Vycházejí ze zkušeností, nevymýšlíme si je. Nemůžeme je najednou razantně snížit,“ zdůraznila Šubová.

Právě na vysoké náklady Českých drah Jančura v konkurenčním boji spoléhá. „Poté, co začaly dráhy požadovat dvojnásobné dotace, přišly některé naštvané kraje za námi samy,“ řekl Jančura. Kromě Jihomoravského nyní oslovil další čtyři kraje.

Teď připravuje návrh zejména pro Liberecký kraj, který už výběrové řízení na regionální vlakovou dopravu jako první vypsal. Se kterými dalšími kraji jedná, však nechce prozradit. Do měsíce to ale podle něj budou všechny v republice.

Podle ekonomů prospěje otevření trhu regionální dopravy hlavně cestujícím. „Pokud má někdo monopol, o své zákazníky se starat nemusí. Zlepšuje se pomalu, nebo vůbec. Teď budou muset zvýšit kvalitu i České dráhy,“ uvedl analytik ze společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka.

Výběrové řízení krajů na regionální vlakovou dopravu podporuje také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. „Rozhodně doporučujeme, aby kraje řízení vypsaly. Tato doprava je totiž ztrátová, kraj ji tedy musí svými penězi dotovat. V tom případě by měl mít kraj zájem využít tu nejvýhodnější nabídku,“ řekl mluvčí úřadu Filip Vrána.

Majitel Student Agency Radim Jančura chce se svými žlutými vlaky vyjet na regionální tratě v kraji: České dráhy stojí kraj příliš

Podnikatel Radim Jančura se nejdříve snažil své žluté vlaky dostat na dálkové trasy. Jenže ministerstvo dopravy teď umožnilo soutěž v regionální dopravě. „Takovou příležitost musíme využít,“ říká Jančura.

Jak si můžete být jistý, že kraje výběrové řízení vypíší?
Snažím se jim ukázat, že soukromý dopravce může poskytnout větší komfort za nižší cenu. Chci nechat Jihomoravskému kraji čas, aby na to přišel sám. Když ale přijdu s garantovanou lepší nabídkou, musí kraj podle evropského práva výběrové řízení vypsat tak jako tak.

Proč by kraje dlouholetého dopravce České dráhy měnily?
Jsou pro ně drahé. Tento rok je posledním, kdy zvýšené dotace na regionální vlakovou dopravu doplatí ministerstvo dopravy. Od příštího roku nedostanou ani korunu navíc. Budou tedy hledat lepší a levnější variantu.

Nemohou se tedy zlepšit České dráhy?
Mohou, ale musí počítat s tím, co mají. Vlaky s pěti prázdnými vagony jsou nákladné. Pokud by chtěly dráhy mimo špičku některé vagony odpojit, musí to ručně udělat dělník a musí pro ně přijet další lokomotiva, která je odtáhne. Navíc to nemá smysl. Lokomotivy mají takovou spotřebu, že nemá význam, aby táhly jen dva vagony. My budeme používat lehké soupravy, které budou pružnější.

Kdybyste ve výběrovém řízení zvítězil, znamená to, že se České dráhy z jižní Moravy zcela ztratí?
Záleží, jestli kraj vypíše výběrové řízení na všechny tratě, které má. Může to také postupně rozdělit do několika balíčků. Pokud se ale řízení bude týkat všech linek, budou pak na jižní Moravě jezdit jen dálkové linky Českých drah.

Co pro vás vlaková regionální doprava znamená?
Provozovat regionální vlaky na jižní Moravě je můj sen. Už jen proto, že bydlím v Bílovicích nad Svitavou a do práce bych místo autem mohl jezdit příjemným vlakem.