Kdo se v noci na sobotu rozhodl zariskovat a jet takzvanými rozjezdy načerno, měl tentokrát smůlu. Konal se totiž další z pravidelných zátahů revizorů brněnského dopravního podniku zaměřený právě na noční autobusové linky. Tentokrát ovšem dostali hříšníci šanci pokutě se vyhnout. Noc byla nakonec úspěšná i v jiném směru - při kontrole byl totiž náhodně odhalen celostátně hledaný muž, který skončil v poutech.

Jak uvedli zástupci dopravního podniku, kontrola rozjezdů se koná přibližně jednou měsíčně. Tato ovšem byla speciální tím, že se na ni vztahuje takzvaná Podmíněná amnestie. „Namísto zaplacení pokuty si mohou koupit čtvrtletní nebo roční šalinkartu a dopravní podnik jim sankci odpustí," nastínila mluvčí dopravce Hana Tomaštíková.

Revizoři v noci přistiženým nezodpovědným cestujícím buď vypsali pokutu, nebo dali lístek s amnestií, kterou musí zájemci využít do pěti pracovních dnů.

Po předvíkendové kontrole se to bude týkat 47 lidí, kteří projevili zájem o amnestii, ostatní zvolili raději možnost pokuty. „Tentokrát revizoři v průběhu noci zkontrolovali 560 cestujících, bez jízdenky cestovalo 14 procent z nich,“ shrnula Tomaštíková.

Průměrně při kontrolách rozjezdů revizoři vždy odhalí, že jízdenku nemá pětina cestujících. „V nočních rozjezdech se počet černých pasažérů pohybuje kolem dvaceti procent. Ovšem z těch, kteří využijí amnestii, tak polovina si pak kupuje předplatnou jízdenku i nadále,“ zmínil vedoucí oddělení přepravní kontroly brněnského dopravního podniku Miroslav Slavíček.

Kontrola nočních rozjezdů vypadá jinak, než podobná akce ve dne. Zatímco z denních kontrol si lidé mohou pamatovat, že je ve voze pouze pár revizorů, v noci revizory doprovází ještě i brněnští strážníci. Je to kvůli bezpečnosti kontrolujících. „Když jsou cestující v nočních spojích třeba posíleni alkoholem, tak ztrácí zábrany a pochopitelně dochází ke konfliktům, které řešíme za pomoci strážníků a Policie České republiky,“ vysvětlil Slavíček.

Kontrola většinou začíná okolo jedenácté hodiny večer. „Táhne se pak až do třetí, čtvrté hodiny ranní. Tyto kontroly už jsou samozřejmě náročnější, protože cestující, kteří jezdí našimi spoji, už bývají unavenější, komunikace s nimi je složitější. Během nočních kontrol většinou zkontrolujeme devět až jedenáct vozů, nasazujeme přibližně desítku revizorů,“ shrnula Tomaštíková.

Aktuální kontrola se obešla bez jakýchkoliv výraznějších konfliktů či problémů. „Do tohoto opatření se zapojila desítka strážníků. Tyto akce jsou někdy náročnější, ale díky tomu, že už mají strážníci tuto akci dobře nacvičenou, spolupráce je dokonalá. Brněnští strážníci asistují revizorům dopravního podniku prakticky po celý rok a to nejen při takovýchto speciálních nočních akcích, ale prakticky při každodenní službě,“ poznamenal mluvčí brněnské městské policie Pavel Šoba.

Kromě černých pasažérů se navíc při nočních kontrolách někdy daří odhalit i celostátně hledané osoby. To byl případ i páteční kontroly. Černí pasažéři totiž musí předložit doklady, a pokud je nemají, přistupují strážníci a policisté k ověření totožnosti. V pátek tak narazili na celostátně hledaného muže. Ten skončil v poutech. „Převzala si jej Policie České republiky,“ potvrdil Šoba.

I při poslední kontrole se vyskytly situace, kdy se přistižení černí pasažéři snažili revizory přemluvit, nebo se vymlouvali na různé okolnosti, proč si neopatřili jízdenku. Cestující, kteří si naopak jízdenku poctivě koupili, ale s kontrolou žádný problém neměli. Třeba Jan Boček jízdné zaplatil mobilem přímo ve voze. „Jsem rád, že v Brně funguje tento systém. Přiložím telefon a jsem v čisté zóně. Je to úžasné,“ vyjádřil se muž.