Tato značka má za úkol vytvořit prestižní síť návštěvnicky nejpřitažlivějších skvostů jižní Moravy. Zároveň bude centrála spolupracovat s Rakouskem.

„Chceme propagovat turistické nabídky pod jednou značkou. Jde o to se vzájemně prezentovat, zejména pokud se jedná o podobně zaměřené instituce,“ uvedla ředitelka jihomoravské Centrály cestovního ruchu Zuzana Vojtová.

Pod označením Top výletní cíle se zatím sdružilo čtrnáct míst, což je zhruba polovina zamýšleného počtu. K zámkům v Lednici a Valticích, muzeím v Brně, Mikulově a Rajhradě nebo Baťově plavebnímu kanálu by tak časem mohla přibýt další.

„Základní členy jsme si vytipovali sami. Pokud se nám přihlásí další, bude záležet, jak splní požadovaná kritéria,“ naznačila Vojtová způsob výběru. Uchazeči totiž musí splňovat požadavky dostatečné návštěvnosti, informace v cizích jazycích, pohodlí při čekání na prohlídku a podobně.

„Záleží třeba i na dostupnosti toalet. My jsme vstupní kritéria volili velmi pomalu, trvalo to několik let,“ přiblížil systém výběru Reinhold Griebler ze zážitkového sklepu v Horním Rakousku.

Rakouský vzor

Právě rakouský model výletních dílů totiž Centrále cestovního ruchu posloužil jako inspirační zdroj.

„Již delší dobu jsme sledovali, jak je projekt Top výletní cíle Dolního Rakouska úspěšný a rádi budeme z jeho zkušeností čerpat,“ vysvětlila Vojtová.

Rakouská skupina funguje již pátým rokem. „Nejdůležitější je kvalita. Členů je nás čtyřicet, scházíme se několikrát ročně a kontrolujeme, zda jsou dodržovány podmínky členství,“ dodal Griebler.

Úspěšnost potvrzuje i jeho kolega. „Jsme členy od roku 2005 a zapojit se byl rozhodně dobrý krok,“ pochvaloval si Hans Huysza z Lichtenštejnského zámku Wilfersdorf.

Podobně spokojeně by v budoucnu rádi mluvili i zástupci turisticky nejvíce navštěvovaných míst na české straně hranic.

„Do dvou let by měly stát dvě nové plavební komory. Smlouvu s centrálou máme do roku 2017, je to sice daleko, věřím ovšem, že budeme stavět dál,“ sdělil předseda vodní cesty Baťův kanál Jaroslav Pospíšil.

V optimistických vyhlídkách není sám. „Doufáme ve zvýšení návštěvnosti. Časem k nám snad začnou jezdit i lidé ze Slovenska,“ přál si Jiří Blažek z Muzea města Brna.

Autoři projektu věří, že jejich záměr vydrží. „Snad se nám povede bez větších problémů přežít prvních pět zkušebních let,“ podotkla Vojtová z Centrály turistického ruchu.

Do konce letošního roku budou vytištěny první společné letáčky pro všechny zapojené účastníky. Následovat bude průzkum veřejného mínění, který prověří kvalitu nabídky a služeb v daných cílech. Centrála v těchto dnech také spustila webové stránky vyletnicile.cz