Jedu jen dvě zastávky - revizora nepotkám. Je večer - to už revizoři nejezdí. Mám desetiminutovou jízdenku na půl hodiny - toho si nikdo nevšimne, uvažují možná někteří cestující v tramvaji nebo trolejbuse při cestě po Brně.

A ejhle, revize jízdenek! Desetitisíce lidí se loni při této větě zapotilo. Neměli totiž platnou jízdenku. A kromě mnohdy pohrdlivých pohledů spolucestujících a revizora čeká hříšníka pokuta. Mnohatisícová.

„Ročně revizoři zkontrolují asi sto šedesát tisíc vozů, loni ale kontroly ovlivnilo snížení počtu revizorů a také jejich vyšší nemocnost,“ sdělila mluvčí Dopravního podniku Hana Pohanová. Přesto byly podle ní kontroly úspěšné.

„Revizoři odhalili více než pětasedmdesát tisíc cestujících bez platného jízdního dokladu,“ dodala mluvčí.

Přijde exekutor!

Počet neplatičů v městské hromadné dopravě sice podle statistik dlouhodobě klesá, stejně ale vznikla loni dopravnímu podiku škoda zhruba padesát milionů korun, což je cena deseti nízkopodlažních autobusů.

„Nejhorší byla situace v roce 1998, kdy kontroloři odhalili sto deset tisíc lidí bez jízdenky. Situace se výrazně zlepšila, když jsme zvýšili pokuty za černé jízdy až na tisícovku,“ uvedla Pohanová. Pokud dlužník nezaplatí do třiceti dnů, má pro něj dopravní podnik překvapení: postoupí dluh externí společnosti.

„Když se pokuta vymáhá soudně, náklady samozřejmě stoupají. Soudní poplatky i právníci něco stojí. Vždycky je lepší zaplatit dobrovolně,“ varuje právník Alois Deutsch.

V případě žaloby tak může jedna jízda „načerno“ vyjít pasažéra až na deset tisíc korun.

Ti, kteří podobné vymáhání zažili, už radši poctivě kupují tramvajenku.

„Ztratil jsem loni lístek s pokutou a na dopravní podnik jsem nešel. Po půl roce mi přišla upomínka a jízda mě přišla na dva a půl tisíce korun. Pak už jsem si rozmyslel, jestli je vážně automat na jízdenky daleko. Nakonec jsem si pořídil kupón,“ prohlásil například student z Ostrovačic, který si nepřál zveřejnit své jméno.

 

Jízdenky změní barvu

 

V těchto dnech začíná postupná změna barev jízdenek. „Oranžová šipka ukazující směr, kterým se má jízdenka zasunout do označovače, bude reflexně žlutá. Snažíme se tím znesnadnit práci padělatelům, uvedl vedoucí tarifního odboru podniku Vít Prýgl. Kromě grafických prvků jsou na jízdenkách také další ochranné prvky, které zná jen tiskárna.