Plán od konce května rozděluje lidi z města na dva tábory. Zatímco jednomu stavba venkovního a vnitřního výběhu pro koně nevadí, ten druhý si stěžuje na nedostatek informací nebo střet zájmů. Navíc se bojí hluku z dopravy a vytékajících splašků.

Prvotní ideu o tom, co vedle kuřimského rybníka vyroste, představil majitel soukromého pozemku Marian Michlíček poslední týden v květnu. Proti jeho záměru se postavili jen dva účastníci veřejného setkání, kde projekt představil. „Beseda byla dost komorní. Zaráží mě, že se o plánovanou stavbu lidé příliš nezajímají," sdělil Michlíček.

Proti stavbě

Pak ale na městský úřad přišel anonymní leták a s podporou Nadačního fondu proti korupci vznikl zmiňovaný web, který je pro zachování klidové zóny. Podle informací Rovnosti ho založila skupina okolo předsedkyně stavební komise městské rady Milady Kadlecové. „O stavbě chceme informovat všechny, protože vedení města to neudělalo dostatečně," uvedla Kadlecová.

O jízdárně mohli zájemci poprvé debatovat právě na květnové besedě. Podle místostarosty města Davida Holmana na ni však přišlo zhruba třicet lidí z víc než desetitisícového města. „O stavbě jsme napsali několik článků. Pořádali jsme také diskuze, na které jsme zvali i přes facebook. V Kuřimi máme dokonce veřejná jednání rady a zastupitelstva," reagoval Holman.

Zastupitelé plánovanou výstavbu areálu nakonec schválili v polovině července. „Řešili jsme také změny v dopravě, které omezí provoz okolo Srpku. K jezdeckému klubu se bude jezdit shora od tunelu podél železnice přes pozemky majitele," popsal Holman.

Zároveň tak vyvrátil jednu z výtek části obyvatel. Podle něj se nemusí bát, že bude v lokalitě, kde se často prochází rodiny s dětmi a jezdí cyklisté, víc aut. „Situace se oproti současnosti dokonce zklidní," upozornil místostarosta.

Konečné rozhodnutí o výstavbě areálu je teď na pracovnících stavebního úřadu. „Zatím mám informaci, že projekt je v souladu s územním plánem," dodal Holman.

Ten podle něj definuje okolí rybníka jako rekreační plochu. „Jako taková ale není součástí zastavitelných ploch," nastínila opačný názor Kadlecová.

Navíc se jí nelíbí, že autorem územního plánu je architekt z ateliéru Knesl+Kynčl, který se na stavbě jezdeckého klubu podílí. „Plán město schválilo, proto je právně platný. V lokalitě umožňuje stavbu areálu pro chov koní, který je určený k rekreaci a sportovnímu vyžití. Kromě jízdárny tam navíc bude i dětské minizoo a lepší hřiště," reagoval Jakub Kynčl.

Lži a polopravdy?

Další diskuzi se podle svých slov nebrání. „To, na co si lidé stěžují, jsou totiž lži a polopravdy," dodal architekt.

Naráží tak mimo jiné na obvinění, že stavba bude v místě, odkud močůvka ze stájí poteče přes pastviny do rybníka. „Je to plácanice. Nikdo by nic takového neschválil," ohradil se Kynčl.

Jaký vliv bude mít areál na okolí, momentálně posuzuje odbor životního prostředí Jihomoravského kraje. „K záměru výstavby jízdárny se kromě správních orgánů města a kraje vyjádřilo zhruba devadesát lidí z Kuřimi," informoval Jiří Hájek z krajského odboru životního prostředí.

Závěry z posudku uveřejní odbor v pondělí desátého srpna. „Do té doby k tomu nemůžeme poskytnout víc informací," doplnil Hájek.

MARKÉTA TURKOVÁ