Útržek bílého papírku a na něm černou fixou napsaná dvě slova „Jízdenky nejsou." Takový nápis od čtvrtka vítá zákazníky trafiky v Joštově ulici v Brně. Společnost Tabák plus, která rozvážela jednorázové jízdenky na hromadnou dopravu do brněnských trafik, je totiž ve finančních problémech a má obstavené účty. Jako první o problémech informoval deník Právo.

Distribuci jízdenek společnost zastavila minulý týden. „Musíme najít nového partnera, který bude jízdenky rozvážet. Výběrové řízení chceme vyhlásit co nejdřív," informovala mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová. Jízdenky by se podle ní do trafik měly vrátit do začátku školního roku, kdy se o ně má zájem nejvíc lidí.

Výpadek se dotkl zhruba čtvrtiny trafik ve městě. „Kontaktujeme je a nabízíme, že jízdenky dovezeme sami. Většina jich však má podepsané smlouvy s dodavatelem, které nemůže porušit," sdělila Hailichová.

Co možná nevíte…
975 milionů korun utržil loni Dopravní podnik města Brna za prodané jízdenky. 611 milionů korun za jízdenky předplatní, zbylých 364 milionů za jednorázové. Na tom se papírové jízdenky prodávané v trafikách podílely téměř třiapadesáti procenty, jízdenky prodané v automatech čtyřiadvaceti procenty a jízdenky koupené SMS zprávami víc než patnácti procenty. Zbytek tvořil prodej u řidičů a v prodejnách dopravního podniku.

Zásoby jízdenek v trafikách se tak ztenčují. „Už mám jenom zbytky. Počítám, že bez jízdenek budeme už brzy," řekla prodavačka z trafiky v ulici Milady Horákové.

Stejně je na tom i trafika v Joštově ulici. „Už mám jenom jízdenky za osm korun, a to jsou doplatkové za jednu zónu. Pak můžu nabídnout jenom dlouhodobé jízdenky," řekla prodavačka, která si nepřála uvést své jméno.

Cestující brněnskou hromadnou dopravou si tak musejí najít jinou trafiku, která jízdenky má, nebo si je pořídit jinak. „Jízdenku jsem si koupil mobilem. Nemám čas běhat po městě a shánět trafiku, která jízdenky prodává. Kdybych si ji koupil u řidiče, zdržoval bych tramvaj," podotkl Brňan Aleš Hrubý. Dodal, že tramvají po Brně často nejezdí, spíš využívá auto.

Podle trafikantů takoví cestující tvoří většinu těch, kteří mají o papírové jízdenky zájem. „Hlavně si je kupují místní, kteří normálně jezdí auty nebo chodí pěšky," podotkla prodavačka z ulice Milady Horákové.

Prodej jízdenek přes SMS zprávy spustil brněnský dopravní podnik na konci roku 2013. Od té doby se zájem o ně zvedá. „Loni jsme prodali přes patnáct procent krátkodobých jízdenek právě přes SMS zprávy," řekla mluvčí Hailichová.

Dodala, že dopravní podnik v blízké budoucnosti papírové jízdenky ani přes problémy s distributorem rušit neplánuje. „Zájem je o ně pořád. Pokud je někdy zrušíme, tak nejdřív za deset nebo patnáct let," řekla.

Problém v distribuční firmě podle jejího jednatele Pavla Vaníčka vznikl na začátku srpna. „Jde o nedůvodné podezření z krácení daně. Mělo nastat kvůli dodávkám odběratelům se sídlem v jiných členských státech Evropské unie," vysvětlil.

Případ vyšetřuje Generální finanční ředitelství. To se k případu vyjádřit nechce. „O probíhajícím vyšetřování nemůžeme poskytnout žádné informace," sdělila mluvčí úřadu Linda Paterová.

Kvůli problémům společnosti Tabák Plus může mít potíže i dopravní podnik. „Za poslední dva týdny jsme společnosti dodali jízdenky za čtyři a půl milionu korun, za které nám nezaplatili," řekla mluvčí.

Dopravní podnik vyplácel firmě za distribuci jízdenek provizi. „Finanční úřad nás proto eviduje jako poddlužníky. Je možné, že po nás bude vymáhat případné neuhrazené provize za poslední měsíc," sdělila Hailichová.

JAN ČAMBORA