Nižší cena zlevněných jízdenek v zónách 100 a 101 má navázat na slevy pro studenty a důchodce v regionální dopravě, o nichž rozhodla vláda. „Chceme, aby regionální doprava byla s městskou hromadnou dopravou kompatibilní a současně důchodcům i žákům ulevit,“ zdůvodnil brněnský primátor Petr Vokřál.

Snížení jízdného se kromě jednorázových dotkne i předplatních jízdenek. Děti od desíti do patnácti let zaplatí za měsíční jízdenku místo současných 275 pouze 137 korun. Pro důchodce se cena za stejný typ jízdenky sníží z 350 na 137 korun.

Ceny jízdenek po slevě• Za zlevněnou hodinovou jízdenku v zónách 100 a 101 nyní Brňané a návštěvníci města platí 12 korun. Od začátku září je bude stát 6 korun.
• Cena čtvrthodinové zlevněné jízdenky ve stejných pásmech klesne z 10 na 5 korun.
• Měsíční jízdné po Brně pro děti mezi desíti a patnácti lety zlevní z 275 na 137 korun. Do desíti let mají cestování bezplatné.
• Za stejný typ jízdenky zaplatí důchodci mezi 65 a 70 lety místo dosavadních 350 také 137 korun. Od 70 let mají stejně jako nyní jízdné zdarma.
• Za čtvrtletní zaplatí děti do patnácti let i důchodci nově 342 korun.


Opoziční sociální demokracie chce zvýhodněné jízdné po městě rozšířit. „Podle nás by třeba děti do patnácti let měly jezdit zdarma, jako je tomu nyní do desíti let. Nicméně mi připadá podivné, že s podobným návrhem přichází vedení města teď před volbami,“ zmínil městský zastupitel za sociální demokracii Oliver Pospíšil.

Snížení cen vítá třeba Andrea Drbálková. „Studenti nevydělávají tolik peněz a naopak důchodci si zase plnou cenu jízdenek nemůžou dovolit kvůli poměrně nízkému důchodu. Je dobře, že zaplatí méně,“ uvedla.

Zhruba dvacetimilionový výpadek na tržbách, který slevy způsobí, musí uhradit dopravní podnik ze svého rozpočtu. „Předpokládáme, že minimálně v prvních letech dokáže podnik ušetřit například na pohonných hmotách,“ řekl Vokřál.

Nyní šetří třeba na palivu díky využívání autobusů na stlačený zemní plyn. „Roční úsporu ve srovnání s naftovými autobusy předpokládáme okolo šedesáti milionů korun ročně,“ sdělila už dříve mluvčí společnosti Barbora Doležalová.

Brněnští radní v úterý schválili také nový typ jízdenky. „Takzvaná navazující měsíční jízdenka se při dlouhodobém nepřerušeném používání cenově přibližuje roční jízdence, a přitom nabízí zákazníkům možnost tuto cenu platit průběžně,“ řekl primátor.

Novou navazující jízdenku mohou lidé získat pouze v elektronické podobě a platit bude v zónách 100+101. Pořídit si ji musí v době, kdy jim stále platí předchozí předplatní jízdenka. Za navazující jízdenku totiž zaplatí podle toho, na jaký typ navazuje. Jízdné cestující platí měsíčně.

Po měsíční jízdence je v základním tarifu za 540 korun a po čtvrtletní 450 korun. Každá další navazující měsíční jízdenka poté stojí o deset korun méně, cena klesá až k 405 korunám. Stejnou sumu zaplatí také za navazující roční jízdenku, její cena se už nemění. Pokud cestující vynechá při navazování jízdenek měsíc, zvedne se její cena o padesát korun.

Za jízdenku navazující na měsíční zaplatí po roce celkem 5820 korun, u čtvrtletní varianty 4985 a při návaznosti na roční šalinkartu 4860. Cena klasické celoroční jízdenky je 4750 korun.