I když zatím trvá jen čtyři dny, letošní rok má už teď téměř jisté přízvisko – volební. Jihomoravany totiž letos čekají trojí volby. První budou koncem května, na tento termín se přesunuly Ústavním soudem zrušené loňské předčasné volby do poslanecké sněmovny. Podruhé půjdou lidé k volebním urnám v říjnu, kdy budou rozhodovat o nových senátorech a zástupcích na radnicích měst a obcí. Pozornost obyvatel jižní Moravy ale nebude upřená jen na politické boje, letošní rok bude důležitý i pro dopravní stavby v regionu.

Podle odborníků navíc nebudou volby nijak zásadní. „Nečekám žádné velké změny. Překvapivé by bylo, kdyby na jižní Moravě ztratila pozice sociální demokracie, která si tady už vybudovala dobré zázemí,“ uvedl politolog Miroslav Mareš. Podle něj se ale na jižní Moravě bude v květnu rozhodovat o osudu lidovců a nové strany TOP 09.

„Politici z jižní Moravy hrají v obou stranách důležitou roli, a navíc se tu odehrály významné přechody známých lidí mezi těmito stranami,“ vysvětlil Mareš, proč je Jihomoravský kraj pro tyto politické strany důležitý. Podle něj volby ukážou, zda mohou existovat samostatně, nebo se z nich stanou noví partneři.

Podzimní komunální volby budou mít podle Mareše větší význam pro Stranu zelených. „Pokud udrží své pozice v Brně, mohou pak expandovat víc do velké politiky. Pokud ale své postavení ztratí, může to pro ně znamenat problém,“ dodal Mareš. Podle něj je ale teď obtížné cokoliv odhadovat.

Spekulovat nechce ani brněnský primátor Roman Onderka, který čtyři roky hájí na magistrátu barvy sociální demokracie. „Seznámíme občany s tím, co se za poslední čtyři roky ve městě událo a jaké plány máme do budoucna. Pak už bude pouze na nich, zda nám dají důvěru,“ uvedl Onderka.

Jedním z hlavních bodů bude výstavba nového vlakového nádraží. Sociální demokraté jsou pro jeho přesun, ale Strana zelených, která je s nimi v koalici, se znovu pustila do blokování příprav stavby. Náměstek primátora a zástupce zelených Martin Ander čeká, že letošní rok ukáže nereálnost plánů na přesun nádraží. „Projekt se za poslední roky nikam neposunul, jen se zkomplikoval a v současné podobě nemá budoucnost,“ myslí si Ander. Rozhodující bude podle něj nové územní řízení, které se musí konat proto, že soud loni zrušil platné územní rozhodnutí.

S podobným problémem se potýká i stavba rychlostní silnice z Brna na Vídeň, kde soud zrušil územní plán Břeclavska s navrženou trasou přes Mikulov. Podle Andera i pro potřebný dálniční tah na Vídeň bude letošní rok rozhodující. „Letos se budou vytvářet zásady územního rozvoje kraje, a pokud nezůstane jen u politických deklarací, mohou se začít posuzovat další varianty, kudy dálnici do Vídně vést,“ poznamenal Ander.

Krajští politici ale trvají na trase přes Mikulov. Jsou navíc optimističtí. „Pokud se podaří splnit podmínky pro získání stavebního povolení, může se v polovině roku začít se stavbou,“ uvedl krajský radní Jaroslav Pospíšil.