Alespoň tak zní plán brněnského magistrátu. Pohodlí lidí proto musí zatím ustoupit. „První etapa rekonstrukce začne v pondělí, o prázdninách ji pak vystřídá etapa další. A doprava se tomu přizpůsobí. Poslední výluky skončí na podzim, pravděpodobně do konce října,“ uvedl vedoucí dopravního odboru Dopravního podniku města Brna Jan Seitl. První etapa zasáhne drtivou většinu tramvajových linek. Ušetřené zůstanou jen linky 1, 2 a 9. „Některé tramvaje pojedou okružní trasou přes Rooseveltovu ulici, hlavní nádraží a náměstí Svobody a pak se vrátí zpět do svých konečných stanic,“ popsal změny Seitl.
Lidé se už teď děsí toho, jak náhlou změnu v dopravě zvládnou. Dopravní podnik je ujišťuje, že jim maximálně pomůže. „Na místech nejdůležitějších přestupů bude první týden pět dvojic informátorů, kteří budou lidem radit, jak jet dál,“ upozornila mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová.
V první den výluky se počet informátorů ještě znásobí. „Navíc budou mezi Moravským a Komenského náměstím přehledné informační tabule. Na nich kromě tras tramvají vyznačíme i cesty pro chodce,“ dodala Pohanová.
Joštova ulice zůstane totiž i v době nejrozsáhlejších prací pro lidi průchozí. „Zabezpečíme přístup do všech domů. A přestože se trasa koridoru bude v průběhu oprav měnit, Joštova zůstane průchozí,“ uvedl Leoš Verner ze společnosti Skanska, která rekonstrukci zajišťuje. Podle Vernera pro pěší vzniknou speciální koridory. „Vždy bude nějaká trasa od Brandlovy ulice k České ulici a také podél staveniště k Červenému kostelu,“ slíbil Verner.
Lidé přesto nejsou ze situace kolem jednoho z nejzásadnějších dopravních uzlů v Brně nijak nadšení. Vadí jim neustálé běhání mezi zábranami, všudypřítomný prach, který deště mění na bláto. A plánovaná výluka tramvají je pro ně jen poslední kapka. Některým připadá nesmyslné, že výluka trvá celé léto. „Je pravda, že v tuto dobu je už většina z osmdesáti tisíc studentů doma. Jenže tím město zase naprosto zazdilo turistickou sezonu. Vysvětlujte návštěvníkům, že se musí motat staveništěm, pokud se chtějí někam dostat,“ kroutí hlavou Zbyněk Štajer.
Jiní lidé jsou zase nespokojení s tím, že se dopravní uzel na křižovatce České a Joštovy ulice rozkopává znovu. Poslední stavební úpravy totiž zažili před třemi lety. „Já to nechápu, nevím, proč se to vlastně znovu rekonstruuje. Navíc poslední dobou je rozkopaná skoro každá část města, už se tu nedá normálně projít, a výsledek v podstatě žádný,“ myslí si Brňanka Petra Kociánová.
Podle ní se situace nelíbí ani řidičům dopravního podniku. „Mluvila jsem o tom náhodou s jedním řidičem trolejbusu, jen tak jsme se k tomu v řeči dostali, ptala jsem se na jeho názor. A dost na to nadával,“ doplnila Kociánová.
Joštova: tržby klesly obchodům i barům
Brno - Málo zákazníků, nízké tržby, zbytečná snaha. Tak popisují obchodníci a restauratéři z Joštovy ulice několik posledních týdnů, kdy skoro celá ulice zmizela pod kovovými zábranami, trámy a obsadily ji stavební stroje. Už teď jsou na tom podnikatelé špatně, ale ještě víc se bojí toho, co přijde v pondělí. Kvůli rozsáhlým opravám zmizí z Joštovy všechny tramvaje a s nimi i tisíce lidí – případných zákazníků.
Manažer restaurace Potrefená husa, která sídlí na rohu Moravského náměstí a Joštovy ulice, pokládá rekonstrukci za katastrofu. „Chodí sem o polovinu méně lidí. Vadí jim zátarasy i bláto, které se tu drží. A výluka nám zákazníků ubere ještě víc,“ postěžoval si manažer, který nechtěl zveřejnit jméno.
Největší problém přitom nevidí v nedostatku hostů. „Mnohem horší je, že naši dodavatelé se sem nemají jak dostat a nemůžou přivážet zboží. Sudy s pivem tam nosí třeba až z křižovatky na Moravském náměstí,“ povzdechl si manažer. Podle něj už se i stalo, že městská policie několikrát zadržela dodavatele, a restaurace tak neměla hostům co nabídnout. „Třeba nám kvůli tomu vůbec nedovezli limonády. Jenže se nedá nic dělat. Z nájmu nám nikdo nesleví, žádné náhrady nedostaneme, musíme nějak přežít,“ dodal manažer.
Podobné problémy vnímá i zástupkyně vedoucí galanterie v Joštově ulici Ivana Alexová. „Lidé si stěžují, že se sem špatně dostávají. Navíc se pořád mění zátarasy, takže třeba jdou naučenou cestou a najednou zjistí, že je zatarasená a musejí se vrátit,“ uvedla Alexová.
Kvůli složitému přístupu mnoho lidí do obchodu vůbec nepřijde. „Zákazníků máme mnohem méně. A od pondělí to bude úplná katastrofa,“ podotkla Alexová. Někteří obchodníci se pokusili situaci otočit ve svůj prospěch. Na kovové zábrany a zátarasy pověsili reklamy, které zvou kolemjdoucí do jejich podniků a prodejen.
Podle mluvčí společnost Skanska, která rekonstrukci zajišťuje a zábrany vlastní, jsou takovéto reklamy nelegální. „Obchodníci je tam dali bez našeho vědomí. S ničím podobným jsme nesouhlasili a nevíme o tom, že by nás vůbec někdo o povolení žádal. Proto chceme situaci co nejdříve vyřešit a reklamy z kovových konstrukcí odstranit,“ uvedla mluvčí Lucie Nováková.