Projekt, který v pátek společnost představila, má za cíl snížit nehodovost na českých silnicích. „Hloubková analýza nám pomůže zjistit širší souvislosti a důvody vzniku dopravních nehod. Zjišťování bude mít dvě složky. Dopravně technickou a humanitní,“ vysvětlil vedoucí divize bezpečnosti a dopravního inženýrství Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.
Rozpitvají nehodu
Tým odborníků v technické části prozkoumá auto. Změří tlak pneumatik a hloubku jejich desénu, zkontroluje všechny závady, zdokumentuje, jak je auto po nehodě poškozené. Zároveň změří náklon silnice, stav vozovky, popíše počasí, rozmístění dopravních značek a mnoho dalších věcí. Pokusí se získat všechny drobnosti v okolí.
V psychologické části si odborníci promluví s účastníky dopravní nehody. Zeptají se na jejich náladu a celkové rozpoložení. „V této části zjišťování bohužel budeme míň efektivní, pokud lidé odmítnou s naším týmem spolupracovat,“ upozornil na možná úskalí Frič. Tým odborníků už vyjel k pětadvaceti nehodám. V nejbližších týdnech začne tento projekt i v Hradci Králové.
Po skončení práce v terénu začnou dopravní analytici s hodnocením. Vytvoří počítačový model celé situace, pokusí se zjistit pravé důvody havárie a zanesou je do databáze.
Na projektu spolupracují i hasiči, záchranáři a policisté. Policejní prezident Petr Lessy si od nového projektu mnohé slibuje. „Už když jsme se s ním seznámili v minulém roce, jsme byli velmi nadšení,“ uvedl Lessy. Podle něj mohou jeho podřízení pouze zjistit kdo dopravní nehodu zavinil. „Jenže za nehodou stojí mnoho drobných podnětů a příčin, proč k ní vůbec došlo,“ řekl Lessy s tím, že projekt může skutečně zvýšit bezpečnost na silnicích.
Centrum dopravního výzkumu kopíruje německý systém GIDES, podle kterého v sousedním státě pracují už čtyřicet let. Na projektu spolupracovali znalci ze společnosti BASt, která se věnuje dopravnímu výzkumu v Německu. „V sedmdesátých letech umíralo ročně na našich silnicích dvacet tisíc lidí. Začali jsme proto s hlubším zkoumáním nehod. Počet se od té doby snižuje a v roce 2010 zahynuly v Německu při dopravních nehodách necelé čtyři tisíce lidí,“ řekl vedoucí divize automobilového inženýrství v BASt Andree Seeck.
Brněnští odborníci by měli znát první výsledky zkoumání v roce 2014. Tedy zhruba ve stejné době, kdy ve městě vyroste nové vývojové a výzkumné centrum pro inovace, kam se Centrum dopravního výzkumu rozšíří. V areálu v brněnské Líšně vzniknou nové laboratoře pro výzkum v oblasti rozboru dopravy. Postupně v nich začne práce na pěti nových projektech.
Zjistí, jak na silnice
Z nového centra mají vzejít i další nápady, jak měnit dopravní infrastrukturu. Odborníci zjistí, jak a z jakých materiálů stavět silnice, jak se o ně starat i jak lépe nastavit dopravní značky. „Česká republika je v nehodovosti stále nad průměrem Evropské unie. Asi čtyřicet procent problému způsobuje infrastruktura,“ podotkl Frič. Výzkum se zaměří i na lidi. Pomocí sociologie a psychologie chtějí dát odborníci podněty na nové metody výuky v autoškolách.
Stavba centra i projekty budou stát téměř půl miliardy korun, z nichž část zaplatí Evropská unie. „Věřím, že investice bude velmi efektivní. Nejde jen o výstavbu kancelářské budovy, dáváme peníze do konkrétních technologií a projektů,“ řekl včera při poklepání základního kamene centra ministr dopravy Vít Bárta.