VYBRAT REGION
Zavřít mapu

K nehodě vyjedou odborníci. Zjistí její příčinu

Brno /FOTOGALERIE/ - K některým nehodám, které se stanou na silnicích v Brně a okolí nebudou nově vyjíždět jen policisté, ale i odborníci z Centra dopravního výzkumu v Brně. Budou se snažit zjistit, proč k havárii došlo.

11.2.2011
SDÍLEJ:

K některým nehodám, které se stanou na silnicích v Brně a okolí nebudou nově vyjíždět jen policisté, ale i odborníci z Centra dopravního výzkumu v Brně. Budou se snažit zjistit, proč k havárii došlo.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Projekt, který v pátek společnost představila, má za cíl snížit nehodovost na českých silnicích. „Hloubková analýza nám pomůže zjistit širší souvislosti a důvody vzniku dopravních nehod. Zjišťování bude mít dvě složky. Dopravně technickou a humanitní,“ vysvětlil vedoucí divize bezpečnosti a dopravního inženýrství Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.

Rozpitvají nehodu

Tým odborníků v technické části prozkoumá auto. Změří tlak pneumatik a hloubku jejich desénu, zkontroluje všechny závady, zdokumentuje, jak je auto po nehodě poškozené. Zároveň změří náklon silnice, stav vozovky, popíše počasí, rozmístění dopravních značek a mnoho dalších věcí. Pokusí se získat všechny drobnosti v okolí.

V psychologické části si odborníci promluví s účastníky dopravní nehody. Zeptají se na jejich náladu a celkové rozpoložení. „V této části zjišťování bohužel budeme míň efektivní, pokud lidé odmítnou s naším týmem spolupracovat,“ upozornil na možná úskalí Frič. Tým odborníků už vyjel k pětadvaceti nehodám. V nejbližších týdnech začne tento projekt i v Hradci Králové.

Po skončení práce v terénu začnou dopravní analytici s hodnocením. Vytvoří počítačový model celé situace, pokusí se zjistit pravé důvody havárie a zanesou je do databáze.

Na projektu spolupracují i hasiči, záchranáři a policisté. Policejní prezident Petr Lessy si od nového projektu mnohé slibuje. „Už když jsme se s ním seznámili v minulém roce, jsme byli velmi nadšení,“ uvedl Lessy. Podle něj mohou jeho podřízení pouze zjistit kdo dopravní nehodu zavinil. „Jenže za nehodou stojí mnoho drobných podnětů a příčin, proč k ní vůbec došlo,“ řekl Lessy s tím, že projekt může skutečně zvýšit bezpečnost na silnicích.

Centrum dopravního výzkumu kopíruje německý systém GIDES, podle kterého v sousedním státě pracují už čtyřicet let. Na projektu spolupracovali znalci ze společnosti BASt, která se věnuje dopravnímu výzkumu v Německu. „V sedmdesátých letech umíralo ročně na našich silnicích dvacet tisíc lidí. Začali jsme proto s hlubším zkoumáním nehod. Počet se od té doby snižuje a v roce 2010 zahynuly v Německu při dopravních nehodách necelé čtyři tisíce lidí,“ řekl vedoucí divize automobilového inženýrství v BASt Andree Seeck.

Brněnští odborníci by měli znát první výsledky zkoumání v roce 2014. Tedy zhruba ve stejné době, kdy ve městě vyroste nové vývojové a výzkumné centrum pro inovace, kam se Centrum dopravního výzkumu rozšíří. V areálu v brněnské Líšně vzniknou nové laboratoře pro výzkum v oblasti rozboru dopravy. Postupně v nich začne práce na pěti nových projektech.

Zjistí, jak na silnice

Z nového centra mají vzejít i další nápady, jak měnit dopravní infrastrukturu. Odborníci zjistí, jak a z jakých materiálů stavět silnice, jak se o ně starat i jak lépe nastavit dopravní značky. „Česká republika je v nehodovosti stále nad průměrem Evropské unie. Asi čtyřicet procent problému způsobuje infrastruktura,“ podotkl Frič. Výzkum se zaměří i na lidi. Pomocí sociologie a psychologie chtějí dát odborníci podněty na nové metody výuky v autoškolách.

Stavba centra i projekty budou stát téměř půl miliardy korun, z nichž část zaplatí Evropská unie. „Věřím, že investice bude velmi efektivní. Nejde jen o výstavbu kancelářské budovy, dáváme peníze do konkrétních technologií a projektů,“ řekl včera při poklepání základního kamene centra ministr dopravy Vít Bárta.

Autor: Ondřej Galamboš

11.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lídr jihomoravské kandidátky KSČM hlasuje ve sněmovních volbách.

Pojezný k neúspěchu ve volbách: Lidé se obrátili na populistické strany

Radek Holomčík.

Nová vláda bude průšvih, nebo velký průšvih, říká Pirát Radek Holomčík

V maloměřické textilce opravili turbínu. Majitel plánuje i další rekonstrukce

Brno - Látky se v textilní továrně v brněnských Maloměřicích nevyrábí už pětadvacet let. Po tu dobu továrna stála bez využití a chátrala. Nyní se majitelé rozhodli opravit alespoň její malou část. Vyměnili původní Kaplanovu turbínu.

Pivarník se vrací do Plzně. Předposlední Zbrojovka se pokusí překvapit

Brno /INFOGRAFIKA/ – Ve Zbrojovce odkoučoval pouze jedno soutěžní utkání a v tom dalším se vrací na místo, které zná velice dobře. Brněnský trenér Roman Pivarník v neděli od pěti hodin odpoledne povede své svěřence do boje proti suverénní Plzni, která v nejvyšší fotbalové soutěži zatím neztratila ani bod.

OBRAZEM: V Královopolském tunelu hořelo. Hasiči a záchranáři trénovali zásah

Brno /FOTOGALERIE/ - V brněnském Královopolském tunelu se srazila dvě auta a začalo hořet. Cvičení s takovým scénářem absolvovali v pátek jihomoravští hasiči. Královopolský tunel je totiž od pátečního večera kvůli pravidelné údržbě uzavřený, což umožnilo hasičům a záchranářům cvičení uskutečnit.

Chci být poslankyní i náměstkyní hejtmana, říká Taťána Malá po úspěchu ANO

Brno, Praha /ROZHOVOR/ – S výraznou převahou zvítězilo v letošních parlamentních volbách hnutí ANO. Za Jihomoravský kraj do Poslanecké sněmovny spolu s dalšími kandidáty míří i lídryně krajské kandidátky Taťána Malá. „Pokud to bude v mých silách, chci být poslankyní i náměstkyní hejtmana,“ vzkázala voličům.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení