VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mořeplavec Karásek: Projel kolem mě panelák

BRNO - Jen málo stačilo, aby se nejznámější jihomoravský mořeplavec Oldřich Karásek zapsal do dějin námořního jachtingu.

25.4.2007
SDÍLEJ:

Na vrakovišti v súdánském Port Sudan skončila i Karáskova loď.Foto: archiv Oldřicha Karáska

Zeměkouli ale nakonec čtyřiasedmdesátiletý Brňan neobeplul. Do cíle mu zbývalo tisíc kilometrů, když do jeho devítimetrové plachetnice O. K. narazil v Rudém moři tanker. Na událost upozornil minulý týden Deník Rovnost. Torzo lodi Karásek prodal a o víkendu se vrátil domů. „Důležité je, že jsme to přežili,“ říká Karásek.

Ve kterém místě přesně se ta nehoda odehrála?

Byli jsme zhruba devadesát kilometrů od největšího přístavu v Saúdské Arábii Jiddah.

Jak se to vlastně stalo?

Čtrnáct dní foukal špatný vítr. Dopředu jsme postupovali rychlostí pět kilometrů denně, vlny přelévaly loď. Mokro, zima, byli jsme unavení.

Kolik lidí bylo na vaší lodi?

Tři.

Střídali jste se u kormidla?

Ano, po třech hodinách. Protože venku bylo hnusně, povolil jsem posádce, aby seděla u vchodu, ne venku. A doplatil jsem na to.

Proč?

Protože ten, který měl hlídat, usnul. Vzbudil nás až obrovský náraz.

Jak do vás tanker narazil?

Naštěstí na nás najel zezadu, po směru jízdy. Jinak by to asi dopadlo mnohem hůř.

Byli jste osvětlení?

Rudým mořem prý plachetnice plují raději bez světel, aby na sebe neupozornily. Je to nebezpečná oblast. Měli jsme radarový odrážeč i světla. Byl tam ale příliš hustý provoz. Tanker zřejmě neměl jinou možnost.

Spal jste?

Nikdy nespím úplně tvrdě. Náraz nás vyhodil z postelí, loď se položila na bok. Vyběhl jsem na palubu a viděl, jak kolem mne jede stěna tankeru velká jako panelák.

Co se stalo s lodí?

Stěžeň se vytrhl z paluby, vysypal se motor, zábradlí bylo utržené. Z lodi byl vrak.

Na co jste v tu chvíli myslel?

Že je konec cesty. Nic jsem ale neřešil. Nemělo to smysl. Bylo půl druhé v noci. Absolutní tma. Ani měsíc nesvítil.

Jak jste pokračovali v plavbě?

Na vraku, napříč Rudým mořem do Súdánu. Sedm dní. Věděl jsem, že tam jsou k jachtařům přívětivější než v Saúdské Arábii.

Zvládali jste to psychicky?

Myslím, že ti dva vůbec nevědí, co přežili. Nejhůř jsem na tom já. Přišel jsem o loď. To, co z ní zbylo, jsem prodal.

Je vám to líto?

Už jsem ji oplakal, je to pryč. Zažil jsem toho s ní hodně. Pětkrát jsem s ní přeplul Atlantik, plul jsem s ní norskými fjordy, jel jsem na O. K. sám nebezpečnou úžinou z Anglie do Francie, převrátil se s ní v Karibiku. Byla to dobrá loď.

Co teď budete dělat?

Buď si koupím malé letadýlko, protože jsem deset let létal. Anebo si pořídím motorový padák. A možná koupím znovu loď a na zimu odjedu do Karibiku. Tam je teplo, tady aspoň ušetřím za topení.

A plavba kolem světa? To už ji nechcete dokončit?

Ne, já nejsem fanatik cíle. Přejel jsem desetkrát Atlantik, a když se podívám na mapu, uplul jsem mnohem víc, než kolem světa. Kolem zeměkoule je to čtyřicet tisíc kilometrů, já mám najeto tak o dvacet víc.

Tak proč jste chtěl obeplout svět? Nechtěl jste být slavný?

Chtěl jsem poznat kraje, o kterých jsem jako kluk četl v knížkách Dicka Francise. Chtěl jsem poznat Mikronésii, Marshallovy ostrovy, vidět, co jsem si vysnil.

To se vám podařilo. Stačí to?

O Mikronésii jsem si myslel, že je to ráj na zemi. Je tam ale neskutečný nepořádek. Nemám dobrý pocit z toho, co se ve světě děje. Absolutní negace vůči přírodě a dobrému způsobu života. Neustálá přeměna do spotřebního stylu.

Kolem světa jste plul na dvě etapy. Na moři jste byl s pauzami téměř tři roky. Co bylo nejhorší?

Vidět bídu, v níž někde lidé musí žít. A to se dávají miliony na výrobu zbraní. To je absurdní. Tady lidé žijí v ráji. A ani o tom nevědí.

25.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Chátrající Esslerova textilka v brněnských Obřanech

V maloměřické textilce opravili turbínu. Majitel plánuje i další rekonstrukce

Na snímku Škoda (vpravo) a Daníček.

Pivarník se vrací do Plzně. Předposlední Zbrojovka se pokusí překvapit

OBRAZEM: V Královopolském tunelu hořelo. Hasiči a záchranáři trénovali zásah

Brno /FOTOGALERIE/ - V brněnském Královopolském tunelu se srazila dvě auta a začalo hořet. Cvičení s takovým scénářem absolvovali v pátek jihomoravští hasiči. Královopolský tunel je totiž od pátečního večera kvůli pravidelné údržbě uzavřený, což umožnilo hasičům a záchranářům cvičení uskutečnit.

Chci být poslankyní i náměstkyní hejtmana, říká Taťána Malá po úspěchu ANO

Brno, Praha /ROZHOVOR/ – S výraznou převahou zvítězilo v letošních parlamentních volbách hnutí ANO. Za Jihomoravský kraj do Poslanecké sněmovny spolu s dalšími kandidáty míří i lídryně krajské kandidátky Taťána Malá. „Pokud to bude v mých silách, chci být poslankyní i náměstkyní hejtmana,“ vzkázala voličům.

Čtvrt roku života lvů v Brně: líbánky pokračují, lvíčata zatím na cestě nejsou

Brno /FOTOGALERIE/ – Stále se nemohou nabažit nového výběhu ani jeden druhého. Lev Lolek a lvice Kivu žijí v brněnské zoo již čtvrt roku, lidi se na ně mohou chodit dívat už dva měsíce. „Soužití Lolka a Kivu je od začátku velmi harmonické, zatím jsme mezi nimi nezaznamenali žádný konflikt. Oba velmi rádi tráví čas spolu, olizují se, hrají si,“ popsala život dvojice králů zvířat kurátorka chovů savců v brněnské zoo Dorota Gremlicová.

AKTUALIZOVÁNO

Voliči nám sečetli chyby, říká Onderka. Do sněmovny jde z druhého místa

Brno /ROZHOVOR/ - Dramatický úbytek voličů zaznamenali celostátně sociální demokraté. Ve volbách do Poslanecké sněmovny úplně propadli a získali jen necelých 7,3 procenta. Jedním z mála šťastných sociálních demokratů, který mohl slavit, se ale stal bývalý brněnský primátor Roman Onderka. Jihomoravané ho totiž 3 090 preferenčními hlasy katapultovali z šestého místa kandidátky na místo druhé. Tím mu zajistili místo v poslanecké sněmovně. „Nepočítal jsem s tím, že se do sněmovny dostanu, ale přece jenom jsem si to přál. Proto jsem dělal kontaktní kampaň. Jihomoravanům chci slíbit, že se za ně budu v Praze bojovat," řekl krátce po ukončení sčítání jihomoravských hlasů Onderka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení