Tedy pokud mu už dávno neběží. Málokdo si přitom uvědomí, že je to právě ona, která výrazně zvyšuje spotřebu benzínu. To teď chtějí změnit vědci z brněnského Vysokého učení technického.

„Ne všichni ví, že klimatizaci živí svým motorem a čepují benzín také pro ni. Dokáže spolknout až pět procent paliva,“ prohlásil Miroslav Jícha z fakulty strojního inženýrství.

Podle něj by snížení spotřeby klimatizace o třicet procent znamenalo, že se jen v Evropské unii ušetří ročně dvě miliardy litrů benzínu a sníží se emise oxidu uhličitého o pět miliard kilogramů.

Experti z Brna proto zkoumají, jak energetickou náročnost klimatizace zmenšit až o polovinu. Důležité podle nich je nejprve zabránit tomu, aby slunce kabinu auta vůbec vyhřálo. K tomu slouží speciální laky či fólie.

„Zároveň je potřeba změnit systém klimatizace, který dosud zbytečně ochlazuje celý prostor auta, přestože by stačilo zaměřit se na bezprostřední okolí pasažéra,“ soudí Jícha.

Právě k určení ideálního nastavení klimatizace a k výzkumu takzvané tepelné pohody slouží vědcům manekýn Hugo: figurína se senzory typu „umělá kůže“. „Ty dokáží předpovědět procento lidí nespokojených s teplotou v autě i takzvanou pocitovou teplotu,“ popsal Milan Pavelek z energetického ústavu strojní fakulty.

Užitečný pomocník Hugo vyšel vysokou školu na zlomek ceny, kterou by stál tepelný manekýn na zakázku. „Ten nejdokonalejší stojí milion dolarů a ten nejlevnější zhruba pět milionů korun. Na to samozřejmě nemáme,“ uvedl Jícha. Experti teď navíc pracují i na počítačovém modelu Huga.

Teplotní čidla, která zajistí řidičům i pasažérům auta dokonalý komfort, by mohly být podle Pavelka hotové za tři roky. „Cenu jednoho senzoru bychom mohli dostat na pouhou stokorunu. K vytvoření příjemného prostředí pro všechny lidi v autě jich bude potřeba pět až šest,“ sdělil Pavelek.