Odborníci zjistili, že nejčastější aktivita dětí je sledování televize. „Průměrně se na ni denně dívají hodinu a půl. Četbě věnují jen dvaačtyřicet minut," sdělil Vít Richter z národní knihovny.

Výzkum ukázal, že například před jedenácti lety četlo denně třiatřicet procent dívek a dvaadvacet procent chlapců. Loni si denně otevřelo knížku jen patnáct procent školaček a deset procent školáků. Třetina všech dětí nepřečte za měsíc ani jednu knihu. „Devětačtyřicet procent dětí označuje čtení za zábavné, osmnáct procent za nudné," konstatoval Richter.

Knihovna Jiřího Mahena v Brně zatím pokles počtu dětských čtenářů nepozoruje. Snaží se podchytit hlavně prvňáky. „Každý podzim jich pasujeme na čtenáře asi tisícovku. Je to přibližně třetina všech žáků prvních tříd z celého města," sdělila mluvčí knihovny Jana Kuncová.

Vývoj počtu dětských čtenářů v Knihovně Jiřího Mahena:

rok 2013: 9 920
rok 2012: 10 011
rok 2008: 9 161
rok 2003: 10 085

Čtení má vliv i na školní prospěch. „Děti, které čtou pro radost, zvládají mezi deseti a šestnácti lety lépe matematiku, mají větší slovní zásobu a lepší vyjadřovací schopnosti, než ty, které čtou zřídka," upozornila Jana Codlová ze společnosti Scio.

Toho si jsou vědomi i někteří rodiče. „Syn má tři a půl roku, ale pravidelně mu čtu pohádky nebo z encyklopedií. Rozvíjí se tím inteligence," poznamenala Brňanka Jaroslava Maňáková.

Na čtenářství dětí má největší vliv právě rodina a škola. „Z dětí rodičů, kteří čtou, se častěji stávají náruživí čtenáři," uvedl Richter. Důležité je hlavně předčítání, když jsou děti malé.

Výzkum dál ukázal, že školáci nejraději sáhnou po dobrodružné nebo humorné knize. Oblíbené jsou i komiksy a detektivky. „Čtu hodně, nejlepší jsou dobrodružné a historické příběhy," řekl čtrnáctiletý Adam Jakoubek.

Brněnské děti si nejraději půjčují knihy Mašinka Tomáš a Bořek stavitel. „Oblíbená je i série Duhová kouzla, knihy o Percy Jacksonovi a mezi staršími Deník malého poseroutky," dodala Kuncová.

KATEŘINA FOLTÁNKOVÁ, JANA STANKOVÁ