Představitelé dopravního podniku požádali o společné územní a stavební povolení. „Stavbu pak zahájíme podle našich aktuálních finančních možností, v ideálním případě v roce 2023 nebo 2024," sdělila mluvčí dopravce Hana Tomaštíková.

Náklady na vybudování lanovky se momentálně pohybují okolo 650 milionů korun. Stavba začne pouze v případě získání dotací, které pokryjí výraznou část peněz.

Základy lanové dráhy začnou stavbaři přímo v terénu připravovat v závěru letošního roku. „Zahájí práce na přeložkách sítí a základových konstrukcích jednotlivých objektů lanovky v areálu výstaviště," upřesnila Tomaštíková. Projekt lanovky zástupci podniku koordinují s připravovanou multifunkční arénou i úpravami Bauerovy ulice.

Někteří Brňané považují lanovou dráhu za nadbytečnou. Názor zastává třeba Jiří Kohoutek. „Kampus má dnes sice mizernou dopravní obslužnost, ale nejpozději na konci roku bude hotová nová tramvajová trať, která ji zlepší natolik, že lanovka už nebude nezbytná," je přesvědčený Brňan.

Trasa dlouhá 1,7 kilometru začne ve stanici Pisárky-Lipová nedaleko současných zastávek městské hromadné dopravy. Povede mezi plánovanou multifunkční halou a Pavilonem Z k mezistanici Riviéra u Bauerovy ulice. Následně vystoupá přes koupaliště, řeku Svratku a les na kopec do mezistanice Kampus. Z ní poté zamíří na konečnou Kampus-terminál.

Kabinky převezou až dva tisíce cestujících za hodinu. „U výstaviště má vzniknout důležitý dopravní uzel, kde budou mít lidé možnost z aut přesednout nejen na tramvajové linky, ale právě i na lanovku," upozornila před časem Tomaštíková.

V Brně se v současnosti uvažuje i o dalších dvou lanovkách. V obou případech se ale jedná spíš o kolejovou dráhu. Dál je projekt lanovky v místní zoo, na jehož stavbu schválili městští radní loni na podzim investiční záměr. Vizi dráhy vedoucí na hrad Špilberk oživil loni nastoupivší ředitel Muzea města Brna Zbyněk Šolc.

Obě uvažované kolejové dráhy se mají stát atrakcí pro návštěvníky a zvýšit zájem lidí o zoo, respektive Špilberk. Lanovka spojující výstaviště s kampusem se při uskutečnění stane na rozdíl od nich součástí systému městské hromadné dopravy.