„Další nejbližší bylo až na Palackého třídě. Tak jsem se prošel,“ vzpomíná dnes už s úsměvem na tváři mladý muž. Nejednalo se však o jediné místo v Brně, kvůli stížnostem zákazníků odstranil parkoviště pro sdílená kola a koloběžky také supermarket Lidl nedaleko Semilassa.

Právě nevole ze strany zákazníků se v uplynulých týdnech stala příčinou likvidace některých odstavných míst pro sdílené dopravní prostředky. Mnozí lidé se totiž například do Lidlu v brněnské Palackého třídě dopravovali na vlastních kolech, stojany sdílených bicyklů a koloběžek tak zabíraly místo těm soukromým.

„Dalším problémem byla chybějící údržba ze strany provozovatele. Kola a koloběžky lidé nesystematicky odkládali kolem prodejny a vzhledem k poházeným kusům na zemi hrozilo nebezpečí úrazu nebo dopravních nehod,“ uvedl mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.

Proti nedbale odstaveným elektrokoloběžkám však jejich provozovatel zakročil již před časem. Senzory tak nyní nedovolí ukončit jízdu jinak, než odstavením podle jasných pravidel. V opačném případě spustí dopravní prostředek zvukové signály. Konkrétní rozmístění parkovacích stání sdílených kol i koloběžek je současně průsečíkem diskuze s vedením dané městské části, případně magistrátem a poptávky ze strany samotných jezdců.

„Rozmístění parkovacích míst se nemění často, ale bere v úvahu vývoj městské infrastruktury a reaguje na změny poptávky po naší službě,“ reagoval mluvčí firmy Bolt Jaroslav Ostrčilík.

Představitelé Lidlu zároveň argumentovali tím, že provozovatelé sdílených dopravních prostředků nepožádali firmu o souhlas s umístěním odstavných stojanů na jejich prostranství. „Odstavná místa byla instalovaná bez našeho vědomí a souhlasu. Společnost Lidl vnímá sdílení dopravních prostředků pozitivně. Je ale nutné, aby případná instalace odstavných stanovišť byla až po vzájemné dohodě mezi společností Lidl a provozovatelem a za předpokladu dodržování pravidel,“ vysvětlil Deníku mluvčí firmy Tomáš Myler.

Podobná situace nastala i v případě parkovacího místa pro sdílené Bolt koloběžky před Nákupním centrem Královo Pole. „Pokud jde o stání před prodejnou Lidl na Palackého třídě a před Nákupním centrem Královo Pole, o přesunutí nás požádali majitelé pozemků, kterým jsme tímto krokem vyhověli,“ přiznal za Bolt mluvčí Ostrčilík. Reakci obchodního centra se redakci nepodařilo získat.

Nejhustší síť parkovišť pro sdílené bicykly i koloběžky je aktuálně v centru města. Důvodem je především poptávka po službě, která je právě v srdci Brna největší.

„Při vymezování parkovacích míst vycházíme z limitů stanovených magistrátem v součinnosti s danou městskou částí. Snažíme se přitom, aby rozmístění parkovacích stání dělalo naši službu co nejpřínosnější pro její uživatele i celou komunitu, a v neposlední řadě šlo koloběžky snadno sbírat a servisovat. Hlavním cílem přitom je, aby stroje byly k dispozici tam, kde je lidé nejvíce potřebují, a to v optimálním počtu,“ doplnil Ostrčilík.

Jako mor?

Již od svého zavedení před několika lety se koncept sdílených kol a především elektrokoloběžek stal kontroverzním. Zatímco řada příznivců využívá tyto služby pravidelně, jiní jim stále takzvaně nepřišli na chuť. „Je to skoro jako mor. Nekontrolovatelně se šíří všude kolem a nikdo s tím nic neudělá. Nejvíc mi vadí, když na těch koloběžkách někdo jezdí po chodníku. Ohrožuje ostatní a je mu to jedno,“ postěžoval si například Brňan Štěpán Kúr.