Ale některé lidi, kteří na silnici definitivně prohráli svůj poslední závod, připomíná v úsecích autonehod třeba jen i po sedmnácti letech na místě nárazu promáčknutý strom nebo pár hlubokých rýh na zdi venkovského stavení.

Ještě začátkem padesátých let patřilo údajně setkání s osobním autem na silnici okresního typu k výjimečným zážitkům, častěji se tudy ubíral koňský povoz. Málokteré budovatele silnic asi napadlo, že na komunikacích provoz jednou tak zhoustne, že na stromových alejích lemujících většinu silnic vyhasne nejeden život.

Existují ale místa, kde na rozdíl od menších okresek slaví zubatá přímo žně. Jižní Morava patří k regionům, které zajišťují nejvydatnější odsun duší automobilistů z tohoto světa, na čemž se do značné míry podílejí dvě dálnice procházející krajem.

Moderní společnost je prostě nastavená tak, že individuální automobilová doprava se stala masovým jevem, je podporovaná jako důležitá součást světové ekonomiky a pro její odpůrce je poměrně obtížné obejít se bez ní. Na jedné straně přináší komfort, rychlost a přesnost větší než doprava hromadná, odvrácenou stránku potom představují právě ty zbytečné pomníky.

Společnost by proto na místech různých zatáček a úseků smrti neměla šetřit na financích ani nápaditosti, jak černou statistiku rychle změnit k lepšímu.