V současnosti upravované vozy se vyráběly na konci osmdesátých let. Posledních sedm kusů závod vyrobil už jako nízkopodlažní. „Tyto vozy se velmi osvědčily, a proto vznikala myšlenka přestavět i ostatní,“ vysvětlil senior manažer společnosti Pragoimex Rudolf John.

Před deseti lety se začaly trojdílné tramvaje upravovat na nízkopodlažní. Opraváři soupravám vyměnili prostřední díl za nový, který je snížený.

Modernizace starších tramvají je pro dopravní podnik výhodná. Úprava vozu stojí čtrnáct milionů korun, za úplně nový by zaplatili šedesát milionů. „Za opravy těchto tramvají jsme dohromady zaplatili osmdesát milionů,“ sdělil ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Více než dvě třetiny brněnských tramvají jsou nízkopodlažní. Naopak osmdesát trolejbusů ze 145 pohodlný nástup s kočárkem nebo invalidním vozíkem neumožňuje. „Když jedu ven s kočárkem, dopředu si vyhledávám nízkopodlažní spoje. Zvlášť takových trolejbusů by mohlo jezdit víc,“ přeje si Michaela Kočí z Brna.

KATEŘINA FOLTÁNKOVÁ