Právě část mezi 194. a 196. kilometrem D1 je první, která se dočká rozšíření ze čtyř na šest pruhů. Práce začnou v letošním roce, pravděpodobně na jaře. „Před Vánocemi jsme podepsali smlouvu s firmou, která má na starosti zemní práce pro záchranný archeologický průzkum. Těsně před podpisem smlouvy máme také se zhotovitelem archeologického průzkumu a firmou, která pokácí zeleň. Kácení skončí v souladu s povolením nejpozději do konce března příštího roku," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.

Rozšíření prvního úseku D1 u Brna má být hotové v roce 2026. Republikoví silničáři nyní soutěží firmu. Nabídky mohou zájemci podávat do 9. ledna. „Předpokládané náklady jsou 1,3 miliardy korun bez daně," vyčíslila Trubelíková.

Ilustrační foto.
Skoro každý den kolony, popisují vytíženou D1 u Brna. Víme, kdy ji rozšíří

Rekonstrukce se dočká také mostní estakáda Horní Heršpice přes železniční trať mezi Brnem a Břeclaví. Každý most se rozšíří o dva pruhy formou kompletní přestavby. Informace o dopravním omezení kvůli stavbě zástupci Ředitelství silnic a dálnic oznámí až po podpisu smlouvy se zhotovitelem stavby.

Nynější čtyři pruhy už kapacitně nedostačují. „Jezdil jsem tudy půl roku každý den a byl to děs. Rozšiřování určitě má význam.Od sjezdu z Bítešské na 190. kilometru směrem na D2 jsem stával každý den hodinu. Nejhorší byly pondělky. Z druhé strany to ale bývalo lepší," komentoval třeba Karel Polach.

Rozšíření dálnice bude znamenat úlevu pro řidiče osobních aut i náklaďáků. „Tento úsek patří k nejvytíženějším, téměř každý den se tam tvoří kolony. O prázdninách bývá situace ještě horší, protože tímto místem projíždějí řidiči mířící na dovolenou do jižních států," sdělil už dříve Deníku Rovnost koordinátor dopravy Moss logistics Lukáš Hykl.

I tři pruhy v každém směru málo?

Podle jihomoravského koordinátora Besipu Pavla Čížka je potřeba navýšení dálniční kapacity neoddiskutovatelná. „Je otázkou, jestli už rozšíření nemělo být hotové před lety. Vzhledem k tomu, že jsou tam denně kolony. Abychom se v momentě, kdy bude třetí pruh v každém směru dokončený, nedostali do situace, kdy i ten bude málo," řekl Čížek s nadsázkou.

Dopravní expert upozorňuje, že jakákoliv věc, která zapříčiní kolony nebo dopravní chaos, v části řidičů vyvolává stres. Ten může vyvolat agresi vůči okolí. „Svoje chování začnu přizpůsobovat tomu, že spěchám a dělám věci, co nemám. Je to spouštěč k agresivitě. Obecně platí, že je lepší, když přijedu později, než když nepřijedu vůbec," poznamenal Čížek.

Dva a půl roku ve dvou a půl minutách. Ze stavby tramvajové trati ke kampusu.
Trať ke kampusu v Brně ve dvou a půl minutách. Podívejte se, jak ji stavěli

Na první úsek brzy podle silničářů naváže druhý. „Zahájení prací na mimoúrovňové křižovatce Brno-jih, kde se střetává D1 s D2, předpokládáme o rok později, v roce 2024. Stavba potrvá čtyři roky. V polovině prosince jsme získali stavební povolení. Je na jednapadesát stavebních objektů," zmínila Trubelíková.

V roce 2023 začne rozšiřování dálnice D1 u Brna.V roce 2023 začne rozšiřování dálnice D1 u Brna.Zdroj: Infografika: Deník/Markéta Evjáková

Mimoúrovňovou křižovatku zásadně přestaví z čtyřlístkovitého typu na dvoulístkovitou křižovatku dálnic D1 a D2. Hlavní křižovatkové směry, tedy větve mezi dálnicemi D1 a D2, jsou navrženy výhradně větvemi přímými nebo polopřímými. Zbylé směry z dálnice D1 do centra Brna a opačně jsou převáděny větvemi vratnými a větvemi přímými.

Starosta městské části Brno-jih David Grund věří, že rozšíření D1 přispěje ke snížení dopravy v městské části a pomůže i brněnské dopravě jako celku. „Uvidíme, jak to bude fungovat. Projekt podporujeme," prohlásil Grund. Hojně využívané jsou hlavně Hněvkovského nebo Černovická ulice.

Epidemie akutních respiračních onemocnění v kraji způsobila před brněnskou lékárnou u hlavního nádraží o svátcích dlouhé řady.
Velká poptávka po lécích v Brně: u hlavního nádraží se o svátcích tvořily fronty

Důležité je podle něj také vyřešení protihlukových opatření. „Doufáme, že ani tato zátěž nedolehne na obyvatele naší městské částí, Byl to jeden z hlavních aspektů, které jsme při přípravách sledovali, " doplnil Grund.

Rozšíření D1 na šestipruh je v plánu v celé délce dálnice od Kývalky až po Holubice. Téměř třicetikilometrový úsek je rozdělený do sedmi staveb, které na sebe navzájem navazují. „Termín dokončení všech úseků v tuto chvíli nelze předpovědět. Vše bude záležet na průběhu jednotlivých procesů a řízení při přípravě staveb," poznamenala Trubelíková.