Mluvčí Českých aerolinií Hana Hejsková to sice přimo nepotvrdila, ale ani nevyvrátila. „Letový řád pro zimní sezonu nebyl ještě dokončen. A dílčí fáze jeho přípravy nebudeme komentovat,“ sdělila Hejsková.
Dodala, že obecně se bude ČSA v příštích letech zbavovat linek, které jsou prodělečné. „Podobně jako u jiných druhů regionální dopravy, jako jsou třeba autobusy a vlaky, bude hodně záležet na zájmu kraje, jestli bude případně ochotný takovou ztrátovou linku finančně podporovat,“ dodala Hejsková.
Hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek se už v úterý obrátil dopisem o pomoc na ministra dopravy Víta Bártu. Hašek poukázal na to, že linky rozhodně nejsou nevytížené. „V loňském roce, tedy v době nejhlubší ekonomické krize, vzrostl počet cestujících o téměř třiačtyřicet tisíc cestujících. Jasně to dokazuje poptávku po tomto spojení,“ řekl jihomoravský hejtman.
Pokud by letadla mezi Prahou a Brnem létat přestala, cestující by byli podle něj odkázání na okolní spádová ve letiště ve Vídni a v Bratislavě. „Zrušením těchto regionálních spojů by došlo k ztrátám pro samotné dopravce, města a letiště jak v regionech tak i v Praze, protože cestující by museli cestovat s konkurenčními společnostmi,“ vysvětlil Hašek.
Podle ekonoma Ondřeje Moravanského bude dopad zrušení těchto letů pro kraj a Brno velmi negativní. „Nejen, že to zhorší možnosti cestování z Brna do světa, ale samozřejmě taky obráceně, což je pro obchod rozhodně nepříznivé.
Podnikatel Radim Jančura, jehož společnost Student Agency je největším prodejcem letenek v České republice, taky doufá, že letadla z Prahy do Brna létat nepřestanou. „Byl by to obrovský malér nejen pro Brno. Věřím, že se kraji tyto lety podaří udržet.
Správné by to podle něj bylo i za cenu toho, že by je kraj musel dotovat. „Vzhledem k tomu, že platí ročně kolem miliardy korun Českým drahám na provoz regionálních linek, bylo by hloupé kdyby nenašel pár milionů na záchranu těchto linek.
MICHAL FILÍPEK