Taxikáři, kteří nespadají pod žádný z dispečinků, které za úplatu zprostředkovávají klienty, stávají především v centru a u Hlavního nádraží. Zastupuje je Cech Taxikářů provozujících živnost ve městě Brně. „Kontrola pomůže tomu, aby se jezdilo férověji. Ztratí se černé taxíky a přestane se předražovat. Pomůže to zákazníkům," tvrdí místopředseda cechu Otakar Vitásek.

Podle něj se mezi taxikáři pohybuje spousta takových, co tam nemají co dělat. „Teď když magistrát občas udělá kontrolu, rozkřikne se to a stihnou odjet. Ale když budou probíhat často, přestanou kontroly ostatní řešit. Kontroly je třeba řešit kontrolní jízdou. Jinak není možnost nikoho nachytat. Pokud někdo jen jede autem vypadajícím jako taxík, neprokážete mu, že vykonává taxislužbu," upozornil Vitásek.

Podle něj lze nelegálního taxikáře snadno poznat. „Nemá žluté číslo na okně na dveřích a nálepku vzadu na autě," uvedl.

Vedoucí odboru dopravy Vladimír Bielko připustil, že odbor v poslední době kontroloval taxíky málo. „Loni se zákonem extrémně zvýšil počet taxikářů. Spadají pod ně třeba i dopravci drink and drive. Byli jsme obrovsky vytížení, abychom pro ně zorganizovali zkoušky. Teď ale s kontrolami opět začínáme. Chystáme je pravidelné, ve dne i v noci a za účasti policie," ujistil.

Více kontrolovat taxíky hodlá také městská policie. „Zatím kontrolujeme namátkově. Intenzivní kontroly chystáme," uvedl mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

Zároveň upozornil, že o nárůstu černých taxikářů nemá městská policie zprávy. „Kontrolujeme standardní věci jako je taxametr, platný průkaz, výpis z evidence, koncesní listina či osvědčení o zkouškách. Moc pochybení v této oblasti není," upozornil Ghanem.

Černé taxíky ovšem nejsou jediným problémem v Brně. Pravidelně tu jezdí kolem pětistovky taxikářů a město jim oficiálně určilo jen padesát míst. Z nich ty nejlukrativnější hodlá podle nové metodiky dlouhodobě pronajmout. U hlavního nádraží je vydražit za nejvyšší cenu a na dalších místech losovat. „Jsme proti. Nebudeme mít už vůbec kde stávat. Navíc ten, kdo za velké peníze místo vydraží, to promítne do vyšších cen. Tak se to stalo v Praze," upozornil Vitásek.

V tomto ohledu mají taxikáři návrhy tři. „Je potřeba více stání. Na druhou stranu by město mělo vydávat méně licencí. A místa nemá smysl dražit. Chceme, aby všichni dostali možnost si za několik tisíc koupit oprávnění na místech stát. Město si na svoje peníze přijde," navrhl Vitásek.

Taxikáři podle něj poslali na magistrát dopis, kde jeho návrhy odmítají a vyzývají k dalšímu jednání. Odpovědět na něj Brno musí do tohoto týdne.

S návrhy ale nesouhlasí vedoucí Bielko. „My nechceme na místech vydělávat. Plánovaný poplatek má regulační úlohu. Pokud bychom návrhu vyhověli, vypadalo by to jako dnes. Tedy že na místech rozhodují ostré lokty. A navíc by nám vyčítali, že za to ještě bereme peníze," vysvětlil svůj postoj Bielko.

Na druhou stranu přiznal, že o větším počtu míst pro taxíky je ochotný jednat. Naopak odmítl omezení udělování licencí. „To jen nesmysl. Pokud zájemce splní zákonné podmínky, musí licenci dostat. Je to jako řidičský průkaz," zdůraznil.

O metodice se bude ještě jednat. Připomínky k ní kromě drobných taxikářů poslaly i větší dispečinky.