Letoun, který vzlétal z medláneckého letiště, nejdřív musel změnit jméno na Svazák a nakonec se ani nedostal do sériové výroby. O jeho znovuzrození se snaží tým brněnských konstruktérů.

Zkušební letoun se nedochoval, a tak se v husovické dílně absolventi Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství brněnského Vysokého učení technického snaží vyrobit úplně nový prototyp (na obrázku je jeho vizualizace – pozn. red.). „Snažíme se na základě původní dokumentace vytvořit novou verzi Skautu, která bude odpovídat dnešním požadavkům. Letadlo nebude dřevěné, ale celokovové. Jinak má být co nejpodobnější,“ uvedl konstruktér Radek Palička.

Poprvé se tým tehdejších studentů Petra Kubíčka, Radka Paličky, Ivana Března a Jiřího Mičky sešel v roce 2005. Nejdříve postavili čtyřikrát zmenšený model a poté se podle dochovaných plánů pustili do konstrukce vlastního letounu. „Máme hotová ocasní křídla a ocasní plochy a teď pracujeme na trupu,“ řekl Palička.

Příští rok na jaře chtějí tvůrci svůj prototyp představit na leteckém veletrhu v Německu. Rádi by tam našli někoho, kdo by měl zájem letoun Skaut vyrábět.

Původní prototyp letadla si piloti pochvalovali. „Pilotoval jsem ho a dělal jsem u něj mechanika. Létalo se mi s ním dobře. Bylo totiž jednoduché na ovládání. Doba ale byla taková, že se do výroby nedostalo,“ zavzpomínal pilot František Zaus.

Na začátku šedesátých let minulého století prototyp dosloužil a dopadl tak, jako mnoho nefunkčních letadel v té době – mechanici ho spálili. „Tehdy se to tak prostě dělalo. Skaut byl navíc z překližky, takže dobře hořel. Dokonce jsem sám nad ním škrtl zápalkou,“ dodal Zaus.