Přesto je devatenáct zakázek, na jejichž zadávání se na základě takzvané mandátní smlouvy podílel, podle v pátek zveřejněných výsledků kontroly úřadu Jihomoravského kraje v pořádku. „Dohledání přesného výkonu činností Michala Haly v roce 2010 není z dokumentů Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje úplně možné,“ přiznal krajský radní odpovědný za dopravu Zdeněk Pavlík.

To, že Hala za odměnu deset tisíc měsíčně skutečně něco dělal, má kraj potvrzené jen od zhotovitelů zakázek. Ti potvrdili, že s ním několikrát jednali. „Z jednání se ale nepořizovaly záznamy s odvoláním na doložku důvěrnosti obsaženou ve smlouvě,“ vysvětloval Pavlík.

Dodal, že ani namátková kontrola jedné ze zakázek neobjevila náznak ovlivnění. „Během Halova působení změnili silničáři zadávání zakázek směrem k otevřenějšímu. Stály pak jen jednašedesát procent ceny s níž jsme původně počítali,“ zdůraznil Pavlík.

Naprosto skeptičtí k výsledku krajské kontroly zůstávají lidé z protikorupční organizace Transparency International. „Cokoliv spojené z Halou je podezřelé. Ani zřizovatel silničářské společnosti nedokáže při kontrole dohledat, co přesně Hala dělal. Opírá se jen o slovní vyjádření ke schůzkám, o nichž nemá důkazy. To je naprosto absurdní,“ uvedl zástupce sdružení Stanislav Beránek.

Nepřesvědčila jej ani avizovaná úspora, které Hala údajně dosáhl. „Nabízí se otázka kvality zakázek, nebo i případných nákladů fakturovaných navíc. I to je třeba kontrolovat,“ poznamenal Beránek.

Podle ředitele Správy a údržby silnic Jana Zouhara Hala nemohl zakázky ovlivnit. „Neměl žádnou rozhodovací pravomoc Smlouvu jsme uzavřeli na poradenství. Zejména pro konzultace při zpracování zadávacích dokumentací,“ zdůraznil ředitel.

Úředník pomáhal silničářům deset měsíců od února roku 2010. „V této době jsme měli problémy s přípravou nových projektů na modernizaci silnic. Zejména se zpracováním zadávacích dokumentací na stavební práce. Hala mne oslovil a s ohledem na jeho odborné znalosti jsem nabídku akceptoval,“ řekl Zouhar.

Kromě kraje kontroluje silničáře i Regionální rada regionu soudržnosti Jihovýchod. Ta rozděluje část evropských dotací. „Kontrolujeme silnice stavěné z regionálního operačního programu. Ale jsou to standardní kontroly. Haly se netýkají, peníze od nás totiž nedostal,“ uvedla mluvčí rady Kateřina Kurková.

I přestože kraj neshledal pochybení ve spolupráci silničářů a zatčeného bývalého úředníka, rozhodl se změnit způsob spolupráce s externími specialisty. „Mandátní a podobné smlouvy na konzultace či odbornou pomoc nemůže Správa uzavírat s paušální úplatou za časové období. Úplata bude striktně vázána na konkrétně vykonané činnosti. Za měrnou jednotku, například jednu analýzu, za uskutečněnou konzultační hodinu a podobně,“ zdůraznil Pavlík.

Bývalého manažera Ředitelství silnic a dálnic Halu zatkla před Vánoci protikorupční policie kvůli údajně nevýhodným pronájmům pozemků ze strany ŘSD na dálnicích D47 a D5. Spolu s dalšími členy vedení firmy měl stát připravit o 264 milionů korun. Kvůli podezření z úplatkářství už přišel o členství v ČSSD. Pozastavila mu jej jeho mateřská okresní organizace Vyškov.