Nejdřív místo nefunkčních kamer hlídali vjezdy aut do historického centra Brna strážníci. Technika je nahradila loni v září po spuštění nových pravidel pro pohyb aut v úplném středu Brna. Provinilce sice zachytila, ale kvůli problémům zařízení vyvázli až do konce února bez pokut. Tomu je konec.
Kamery jedou v ostrém režimu už dva měsíce a Brno vymáhá peníze od tisíců řidičů. „Pokuta je v současnosti stanovena na sedm set korun,“ sdělil mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek. V souhrnu tak jde o částku blížící se ke čtyřem milionům korun.
Neoprávněné vjezdy řidičů před plným spuštěním kamer úředníci zatím řešit nebudou. Jejich zpětné prověření přitom představitelé města slibovali.
Výpadky
V novém režimu se objevily krátkodobé technické problémy s propojením systému. „V ranních hodinách se hned nezobrazila čerstvá data z posledního dne, ale objevila se s menší prodlevou. Magistrátní technici výpadky rychle opravili a nevznikly podstatné komplikace,“ uvedl mluvčí městské policie Jakub Ghanem.
Právě strážníci posuzují reálnou opodstatněnost podezření z přestupku za vjezd bez povolení. „Potvrzujeme například, že fotografie obsahují všechny potřebné náležitosti, dopravní značení je v pořádku a řidič zachyceného auta opravdu porušil některou ze svých povinností. Soubor těchto dat potom postupujeme na odbor dopravněsprávních činností jako správnímu orgánu, který o nich rozhoduje,“ popisoval Ghanem.
Množství hříšníků vjíždějících do ulic centra města bez povolení bylo podle Poňuchálka v posledních měsících srovnatelné bez ohledu na to, zda už kamery fungovaly naostro nebo ne. „Je nutné zohlednit, že v době nouzového stavu byla intenzita dopravy obecně nižší,“ upozornil.
Podle radního Brna-středu pro dopravu Jana Mandáta ještě potrvá, než se počet provinilců sníží. „Myslím si, že dopady kontrol kamer se projeví až v horizontu pár týdnů nebo měsíců, až začnou skutečně chodit pokuty. Kamery řidiče hned nepraští do oka. Nejsou to modré zóny, které působí jednoznačně,“ vysvětlil.
Někteří Brňané si od loňského léta všimli, že se po historickém centru pohybuje méně aut. „Přijde mi, že těch osobních tam už nejezdí tolik. Všímám si jen zásobovacích vozů u obchodů,“ řekla Deníku Rovnost třeba Barbora Šíblová, která pracuje na Zelném trhu.
Povolení k vjezdu do historické centra mají místní obyvatelé, abonenti, tamní instituce a firmy. Cílem omezení je snížení počtu aut, která centrum už příliš zatěžovala. „V současnosti evidujeme okolo deseti tisíc vjezdových povolení do všech podoblastí historického centra," upřesnil Poňuchálek.