Z Kopečné pod Petrovem za dvě minuty? Výkon hodný trénovaného atleta možná nebude za několik let ničím neobvyklý. Cestu ze Starého Brna přímo do centra má lidem výrazně urychlit nová lávka přes Husovu ulici. Povede ze střechy připravovaného parkovacího domu v Kopečné ulici do Denisových sadů.„Zvažujeme doplnit parkovací dům o lávku. Podle návrhu překlenuje Husovu ulici a spojuje dva parky. Tedy Denisovy sady a Studánku, které do čtyřicátých let tvořily jeden celek. Zároveň využitím výtahu a schodů parkovacího domu přímo propojuje Staré Brno s centrem," potvrdil zastupitel pro rozvoj městské části Brno-střed Vojtěch Mencl.

Podle něho má lávka připomínat cestu parkem. „Bude porostlá nízkou zelení a nabídne zajímavý pohled na Špilberk i Staré Brno," řekl zastupitel. Nová lávka má být otevřená po celý den. „Alespoň při zkušebním provozu, včetně výtahů," podotkl Mencl.

Zatím je jisté, že při letošní stavbě parkovacího domu lávka nevznikne. „Na její přípravu je potřeba víc času než na parkovací dům. Proto není součástí projektu a stále zvažujeme, zda ji postavíme a kdy," uvedla Vladimíra Navrátilová. Je mluvčí Brněnských komunikací, které parkovací dům staví.

Stavba parkovacího domu má stavební povolení od ledna a začít měla začátkem léta. Zdrželo ji ale posuzování antimonopolním úřadem. „Na konci července přišlo vyjádření, že je vše v pořádku. Stavět chceme začít v září," uvedla Navrátilová.

Plánují soutěž

Brňanům se nápad vcelku líbí. „Rychlá cesta až skoro pod kostel musí být příjemná. Jen se trochu bojím, aby lávka nezničila ráz okolí," poznamenal Radek Strnad.

Brněnský architekt Osamu Okamura nevidí problém ani tolik přímo v lávce, jako ve výšce parkovacího domu. „Lávka je dost úzká. Ale musí vést hodně vysoko. Parkovací dům bude proto převyšovat okolní tak o dvě patra. Navazující pěšina se navíc napojuje v Denisových sadech na další, která ale končí schody. Takže není bezbariérová," poznamenal Okamura.

Právě kvůli citlivému zasazení lávky do místa na ni plánuje městská část architektonickou soutěž. „Jednoznačně ji musí navrhnout architekt. Ne nějaký dopravní inženýr," zdůraznil Mencl. Dodal, že už při stavbě parkovacího domu vznikne menší lávka, která jej propojí s Husovou ulicí. „I ta cestu k Petrovu zkrátí," řekl.

Zatím nejvýraznější lávka je z parku Koliště do International Business Centra. Vznikla v roce 1998. Ve stejné ulici má o několik set metrů dál vyrůst další. Propojí plánovaná obchodní centra Edison a CD Palác. Obě mají investoři v plánu začít stavět letos či příští rok.

Před dokončením je kontroverzní lávka přemosťující Rybkovu ulici a spojující dvě budovy Fakulty architektury Vysokého učení technického. Stavební povolení pro stavbu nahradil certifikát autorizovaného inspektora. Místní si stěžovali, že se o plánu na stavbu dozvěděli pozdě a nedostali příležitost reagovat. „Lávka nám zastiňuje dům. Ztratili jsme výhled na Björnsonův sad. Navíc z lávky nám lidé uvidí do oken," stěžuje si Zdeňka Schelleová ze sousedního domu.