Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v pondělí ve 20:00, najdete v úterním vydání Brněnského deníku Rovnost.

Velká změna čeká všechny, kteří pravidelně jezdí hromadnou dopravou v Brně a na jižní Moravě. Klasickým papírovým předplatním jízdenkám, takzvaným šalinkartám, totiž zřejmě brzy odzvoní a nahradí je čipové karty. Tedy alespoň podle plánů společnosti Kordis, jež dopravu na jižní Moravě organizuje. „Máme zpracovaný projekt, teď vše závisí hlavně na penězích,“ uvedl ředitel společnosti Kordis Jaromír Holec.

Podle něj budou čipové karty pro cestující mnohem pohodlnější než stávající papírové. „Platit se bude pomocí převodu na účet. A to jde díky internet bankingu třeba z domu od počítače,“ slíbil cestujícím konec dlouhých front před pokladnami Holec.

Nový systém přinese i další výhody. Lidé zaplatí za cestu mezi dvěma body a je jedno, kterou trasu si zvolí. „Například mezi Brnem a Hodonínem jezdí linky po dvou trasách, z nichž každá vede jinými tarifními pásmy. Kdo jezdí jednou trasou, nemá předplacenou tu druhou. To skončí,“ řekl Holec. Dodal, že snazší práci budou mít i revizoři. „Oni i řidiči linkových autobusů dostanou snímače, jež jim řeknou, zda má cestující zaplaceno,“ uvedl.

Nové šalinkarty by měli lidé dostat do tří let. Projekt totiž podporují i krajští zastupitelé. „Schválili na něj až devětašedesát milionů korun,“ uvedl krajský mluvčí Jan Chmelíček. Pět milionů půjde přímo z kraje a zbylých čtyřiašedesát se má později vrátit z dotací Evropské unie. „Na zavedení karet se pracuje od poloviny roku. Hotové vše bude v polovině roku 2012,“ řekl Chmelíček.

Náměstek brněnského primátora a člen dozorčí rady brněnského dopravního podniku Martin Ander je k novince skeptický. „Bojím se fiaska, kterým skončily podobné snahy v polovině devadesátých let,“ upozornil Ander.

Poprvé se totiž Brno o zavedení čipových karet snažilo už v roce 1994. „Tenkrát firma Ceres podcenila náročnost úkolu a vše skončilo naprostým debaklem. Na plastové karty se musely vylepovat samolepicí kupony,“ popsala neúspěšnou akci mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová.

Tehdejší městský zastupitel Mojmír Vlašín zdůraznil, že ředitel firmy Ceres tehdy zmizel do zahraničí s miliony, které muselo zaplatit Brno. „Už na začátku se mi nezdál čas, za který chtěli vše zvládnout. Každou kartu by museli zvládnout za pět vteřin i s vyfocením cestujícího,“ řekl Vlašín.

Na plastové šalinkarty nevzpomínají v dobrém ani Brňané, kteří před patnácti lety stáli dlouhé fronty na jejich pořízení. „Ještě ke všemu se za to platilo,“ podotkl Vladimír Kašpar. Podle ředitele Kordisu něco podobného teď nehrozí. „Za ty roky technika pokročila. Tentokrát navíc nejde jen o Brno, ale o celý kraj a díky provázanosti integrovaných systémů vlastně o celou republiku. Proto všechno připravujeme opravdu pečlivě,“ ujistil cestující Holec.

Čtěte více v pondělním vydání Brněnského deníku Rovnost