Další články o kuřimském obchvatu se dočtete ZDE

Odborníci vypracovali pro město Kuřim novou studii o posouzení vlivu, posunuli o pár metrů mimoúrovňovou křižovatku mezi Moravskými Knínicemi a Kuřimí. Změny a nový návrh posoudí Jihomoravský kraj. Ten se zatím k požadavkům Kuřimi stavěl skepticky.

Jižní varianta bude podle kraje o dvě miliardy dražší. Toto tvrzení zpochybnil starosta Kuřimi Oldřich Štraha. „Nová studie dokazuje, že tunel bude o něco levnější, cena se bude pohybovat kolem čtyř miliard korun. I když se jižní silnice neobejde bez tunelu, díky novým technologiím a novým postupům může stát stejně, jako varianta, která se na budoucí R43 napojuje na severu. Bude také o dva kilometry kratší,“ uvedl Štraha.

Krajský úřad se přiklání k severní cestě napojení rychlostní silnice na Svitavskou radiálu. „Je to levnější a propracovanější varianta, která je ukotvená i důkladným projednáním. Tunel bude vždy o hodně dražší než stavba normální silnice,“ pochyboval o výrocích kuřimských zastupitelů radní krajského úřadu Jaroslav Pospíšil. Nicméně v následujících týdnech se kraj bude návrhem zabývat.

Zatímco napojení silnice 43 na Svitavy přes tunel našlo podporu u Kuřimských i u městských zastupitelů, pro obyvatele jiných obcí je trnem v oku. Například pro městskou část Řečkovice. "Pokud obchvat jižně od Kuřimi vznikne, odlehčení dopravy díky R43 nepoznáme,“ postěžoval si dříve starosta městské části Řečkovice a Mokrá Hora Ladislav Filipi.

Zkratkou přes Řečkovice

Podle něj totiž auta jedoucí po nové dálnici do Brna raději využijí jednoduchou zkratku a do města stejně přijedou přes Řečkovice po hradecké radiále I/43. „Problém přitom řeší původní varianta, tedy vedení obchvatu po severní hranici Kuřimi. Ulehčí jí stejně, ale pro řidiče nebude výhodné se kvůli průjezdu přes Řečkovice vracet několik kilometrů na sever,“ myslí si Filipi.

V dalších týdnech dostane Kuřim od krajských projektantů, kteří připravují trasu plánované rychlostní silnice, vyjádření. „Doufám, že zvítězí rozum. Předání studií je prvním krokem k tomu. Budeme dál jižní obchvat prosazovat,“ dodal Štraha.

K silnici vedoucí pod kopcem přírodního parku Baba se vyjádřilo několik odborníků. „Tuto variantu považuji za výhodnější, negativní vlivy výrazně převážily u severní varianty,“ zhodnotil ekolog Boleslav Jelínek. Uvedl, že jediný větší nápor by na jihu pocítila plocha lesního porostu a přírodní park.

Za jižní variantu bojuje i architekt Kuřimi Jakub Kynčl. „V druhém případě by město bylo obklíčeno třemi frekventovanými silnicemi. Severní cesta by navíc odřízla od města rekreační oblast a stála by v bezprostřední blízkosti obytné zóny,“ uvedl Kynčl.