Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v pátek ve 20:00, najdete v sobotním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Velmi problematický. Tak politolog Stanislav Balík hodnotí vznik krajů. „Nikdo pořádně nevěděl, proč vlastně vznikají a jaké mají mít povinnosti. Hejtmani proto poměrně dlouho čekali na vymezení svých pravomocí,“ uvedl Balík.

S tím, že začátky nebyly právě lehké, souhlasí i tehdejší jihomoravský hejtman Stanislav Juránek. „Zřízení krajů nedoprovázela žádná peněžní podpora od státu. Kraj začínal jako velmi chudý,“ zavzpomínal Juránek. První rozpočet byl asi 200 milionů korun. „To je jako pro větší město,“ řekl Juránek.

V současné době kraj operuje s nesrovnatelně vyšší částkou, přibližně 14 miliardami ročně. „Kraj postupně nabíral úkoly, tím rostl jeho význam a krůček po krůčku i rozpočet,“ vysvětlil Juránek.

Čtrnáct je moc

Rozdělení republiky do čtrnácti krajů, z nichž jedním je Praha, se mnohým politikům ani politologům nelíbí dodnes. „Na tam malé území je to zbytečně moc,“ řekl Balík.Členění podle něj navíc rozbilo některá území se společnou historií a kulturou. Nejvíce prý na severu Čech. A naopak sloučilo místa, která nemají žádnou společnou vazbu. „To je případ kraje Vysočina. Například Velká Bíteš by rozhodně neměla mít za centrální město Jihlavu, ale Brno,“ upozornil Balík.

Velký pokus o nápravu uskutečnili poslanci ve spolupráci s kraji k prvnímu lednu 2005. Toho dne zákonem převedli pětadvacet obcí z kraje Vysočina do Jihomoravského kraje. „Pro mě to byla srdeční záležitost. Sám pocházím z končin, které stát přidělil Vysočině, přitom patří spíše na jižní Moravu,“ řekl současný jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Jihomoravský kraj se rozrostl a změnil svůj název.

Čím Jihomoravský kraj vyniká? Minulý i současný hejtman na tuto otázku odpovídají stejně: integrovaným dopravním systémem. Podle Haška je to nejkomplexnější dopravní sytém v republice. „Naše znalosti předáváme i dalším městům,“ pochlubil se Hašek.

Dopravní systém není jediným úspěchem, kterého si hejtmani cení. „Jsme první kraj s víceletým financováním neziskových organizací. Tím jsme zachránili mnoho důležitých institucí,“ připomněl Juránek.

Oba přední muži kraje se shodnou i na problémech jižní Moravy. Jsou jimi školství a doprava. „Máme mnoho středních škol, které jsou čím dál tím míň obsazené. Platit poloprázdné učebny přitom zbytečně zatěžuje náš rozpočet,“ zdůraznil Hašek.

Špatné silnice

Přestože region vyniká svým dopravním systémem, úplně bez chyby doprava není. Mnoho obcí a měst trápí špatný stav silnic. Kraj jich spravuje přes čtyři tisíce kilometrů. „Ministr dopravy Bárta zvedá mýtné, dá se tedy očekávat přesun přetížených kamionů na krajské silnice,“ řekl Hašek. Změny chce dosáhnout buď podílem kraje na silniční dani, nebo zavedením mýtného na některých krajských komunikacích.

A jak Jihomoravský kraj vnímají jeho obyvatelé? Ředitel Gymnázia Vyškov Václav Klement si spolupráci pochvaluje. „Na kraji jsou vždy ochotni a schopni nám pomoci,“ uvedl Klement. Při srovnání se státními úřady má jasno. „V případě ministerstva školství součinnost pokulhává,“ dodal Klement.

Kraj také dokázal přilákat do Brna špičkové vědce a velké investory. „Miliardové projekty jako technologický institut CEITEC nebo centrum klinického výzkumu ICRC by bez přispění kraje určitě nevznikly. Dodal jim váhu a oporu,“ uvedl Petr Chládek z Jihomoravského inovačního centra.