Když s manželem jezdíme do Brna, je opravdu těžké odbočit, popsala Pavlína Sedláčková dopravní problémy, které nyní vznikají v Židlochovicích na Brněnsku. Kritická bývá situace na hlavní křižovatce mezi mostem a náměstím. Pro Sedláčkovy i další tisíce řidičů se tam ale situace zlepší. Frekventované křížení se v budoucnu změní v kruhový objezd.

Představitelé města se dohodli na úpravách místa se Správou a údržbou silnic. „Mohu potvrdit, že chystáme smlouvu o spolupráci s městem Židlochovice na přípravě stavby. Zatím nedokážeme odhadnout, zda bude stavba navržena do investičních akcí příštího roku, protože neznáme to zásadní – cenu,“ řekl Deníku Rovnost ředitel krajských silničářů Roman Hanák.

Lokalita u křížení Černovické ulice s řekou Svitavou v brněnském Komárově. Nově je v upraveném návrhu nového územního plánu města určená pro plánovanou městskou nemocnici.
Komplikace v projektu nové nemocnice v Brně: zastupitelé neschválili dotaci

O nákladech má napovědět projektová dokumentace, kterou Židlochovičtí chtějí připravit ještě letos. Poté požádají o stavební povolení a vše předají silničářům. „Plocha křižovatky je poměrně veliká, takže zásahy do ní by neměly být velké,“ věří židlochovický starosta Jan Vitula.

Nejkritičtější situace pro řidiče podle něj nastává při odbočení z mostu doleva na Brno. „Řidič musí čekat na auta, která vyjíždí z náměstí a jedou na most, ale současně auta z náměstí musí čekat na odbočení těch, kteří jedou od Brna a míří doprava na most. Těch je velké množství,“ popsal Vitula. Kruhovým objezdem se má doprava zefektivnit.

Úprava hlavní křižovatky v Židlochovicích:
její umístění: na hlavním tahu městem, mezi mostem a náměstím
nová varianta: kruhový objezd
největší dopravní problém: odbočení z mostu doleva na Brno, časté hromadění aut
stav přípravy: příprava projektové dokumentace ze strany města
náklady: zatím nevyčíslené

Podobné zkušenosti s hromaděním aut v křižovatce má i Pavlína Sedláčková. Problémy podle ní nastávají hlavně tehdy, když místem projíždí někdo poprvé. „Pak vznikne kolona přes celý most. Na něm si většinou řidiči počkají a je jedno, kolik je zrovna hodin. A když je třeba problém na dálnici, celé Židlochovice v podstatě stojí,“ upozornila žena.

Úprava je potřebná i podle Denisy Kolářové. Není si ale jistá, zda zrovna kruhový objezd problém vyřeší. „Spíše bych byla pro semafory,“ svěřila se. Na mostě pravidelně stojí, když se snaží dostat do Brna.

Semafory a inteligentní křižovatka

Podle Vituly v minulosti bylo ve hře více variant, jak toto zřejmě nejhorší dopravní místo ve městě upravit. Včetně semaforů nebo takzvané inteligentní křižovatky, kde by byly semafory řízeny počty projíždějících aut. Každý návrh však obsahoval problém, který bránil uskutečnění. Například semafory řízená křižovatka na základě výpočtu prokazatelně zrychlovala pouze směr od Žabčic na Brno, všechny ostatní naopak zpomalovala a způsobovala dopravní problémy.

Problémová byla i varianta rondelu. „Historicky byly limity nastavené tak, že kruhový objezd se tam nevešel. Ale pak se změnily předpisy. Vznikla například okružní křižovatka u Tesca v Rajhradu,“ zmínil Vitula stavbu, díky které oživil myšlenku kruhového objezdu v Židlochovicích.

Brno-sever: Byt kategorie B s původním umakartovým jádrem obloženým kachličkami.
Městské byty v Brně: podívejte se, jaký je rozdíl mezi třídou A a B

Krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek míní, že nový kruhový objezd může dopravě v Židlochovicích pomoci. „Pokud tam docházelo ke kolonám nebo dopravním kolapsům, určitě může být doprava po úpravě plynulejší. To je výhoda kruhových objezdů. Pravidelně se na něj mohou zařazovat všichni řidiči," sdělil dopravní expert.

Rychlost podle Čížka dodržovali řidiči ve městě už nyní. Mají tam totiž radary. „Proto jsou zvyklí jezdit poctivě," doplnil.

Židlochovičtí chtějí podobným způsobem vyřešit i křižovatku před poštou u odbočky na Žabčice a Hrušovany u Brna. Vyhotovení obou projektových dokumentací je už podle starosty Vituly objednané. „Tam by měly být zásahy ještě menší," odhadl starosta. Věří, že úpravy obou křížení začnou už příští rok.

Redakcí oslovení obyvatelé na rozdíl od křížení mezi mostem a náměstím úpravu křižovatky u pošty nepovažují za nutnou. „Nemyslím si ale, že by kruháč u autobusového nádraží byl potřeba," uvedla třeba Kolářová.

MICHAL HRABAL
BARBORA VOZKOVÁ