Medvěda připraví kuchař Petr Koukolíček při své kuchařské šou přímo před zraky diváků. „Maso si musel objednat až ze Slovinska. V zemích, kde divocí medvědi žijí, jsou stanovené kvóty, kolik jich lze legálně odlovit. Kuchař si od specializovaného obchodníka objednal maso už zmražené: Jeho cena se pohybuje kolem dvou tisíc korun za kilogram, čerstvé, částka je ještě dražší. Čekací doba na takovéto maso může být i půl roku," uvedl mluvčí festivalu Ondřej Hubatka.

Koukolíček maso připraví podle staroslovanského receptu. Cena jedné porce začne na pěti stech korunách.

Brněnské gastronomické akce.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE

Podobné akce lákají třeba studentku Michalu Kovačičovou. „Líbí se mi na nich, že na jednom místě mohu ochutnat spoustu nových jídel. Také oceňuji, že jsou všechny pokrmy čerstvě připravené, často přímo před zraky lidí," svěřila se Kovačičová.

Užít si na Bosch Fresh Festivalu naživo může i známého šéfkuchaře Zdeňka Pohlreicha. „Gastronomických akcí stále přibývá, ale pořád jich není dost. Zájem lidí o ně vzrůstá, a také pro nás kuchaře jsou příjemnou změnou oproti stereotypu. Najednou totiž vaříme naživo, před lidmi," poznamenal Pohlreich při představování festivalu.

Kromě medvědho masa kuchaři naservírují i další neobvyklé speciality. Třeba zmrzlinu z mladého jehličí připravenou v kapalném dusíku při teplotě minus 194 stupňů Celsia.
Na netradiční jídla a chutě lidi láká i Extrem Food Festival. Jeho návštěvníci jedenadvacátého května okusí speciality připravené z hmyzu.

Už tradicí se pro Brňany stal Špilberk Food Festival. Letos oslaví páté výročí. „Návštěvníky čekají pochoutky z osvědčených restaurací. Nově budeme letos spolupracovat s projektem Wine Weekend Brno," poznamenal spoluorganizátor akce Ondřej Nedoma. Festival jídla na Špilberku se koná na začátku června.

Stejné jubileum oslaví počátkem září také festival pálivého jídla Chillibraní. „Na první ročník přišlo kolem čtyř set lidí, loni jich bylo už pět tisíc," porovnala mluvčí festivalu Jana Vlčková.

I odborníci na cestovní ruch si všímají, že lidé akce spojené s jídlem a pitím rádi vyhledávají. „Gastronomické festivaly mají velký potenciál přilákat hodně zájemců nejen z řad místních obyvatel, ale i zahraničních turistů. Lidi takovéto akce přitahují třeba regionálními nebo sezonní mi potravinami," zhodnotila ředitelka jihomoravské Centrály cestovního ruchu Zuzana Vojtová.

Kromě zavedených akcí si milovníci jídla a pití v Brně užijí také několik novinek. Mezi ně patří třeba Park Festival anebo Balkán Fest. První z nich sází na vytvoření poklidné piknikové atmosféry, druhá akce chce zase lidi přilákat spojením jídla z oblasti Balkánu s tradiční místní hudbou a zábavou. „Gastronomické akce jsou z našeho pohledu oblíbenější a navštěvovanější než jiné události. Jídlo a pití návštěvníky přitahuje, a pokud je součástí i kvalitní program, bývají akce o to úspěšnější," uvedla za organizátory obou nových třídenních festivalů Markéta Štěrbová z pořádající společnosti Break Point Communications.

Potenciál v lákání turistů na události spojené s jídlem a pitím vidí i brněnské turistické informační centrum. „Gastronomie je jedno z hlavních témat, na kterém chceme Brno představit. Některé food festivaly a jiné akce ve městě budeme podporovat jako partneři, tímto způsobem se zapojíme třeba do Týdne kávy anebo do JustFestu, nového festivalu v hale Malá Amerika. Současně plánujeme i vlastní projekt gastro tour, což bude průvodce těmi nejlepšími podniky v Brně," upřesnila mluvčí brněnského turistického informačního centra Adéla Nováková.

Kromě gastronomických festivalů se mezi Brňany stále oblíbenějšími stávají také trhy s regionálními produkty. Pravidelně je mohou najít v hale Malá Amerika, a v letní sezoně zájemci najdou prodejce ovoce, zeleniny a dalších potravin i na Zelném trhu.