První kolony se začaly tvořit hned při ranní špičce. „Je to hrůza. Strašně moc se práší, sanitky nemají kudy jet, protože auta jim neumí a ani nemůžou uhnout, a už jsou tu cítit výfukové plyny. Celý ten měsíc bude hodně nepříjemný," vyjádřila své obavy při pohledu na kolony Ilona Pavlíčková.

Problémy s ranním odjezdem měl i Petr Šikula, kterému cesta přes město protáhla o patnáct minut. Situaci ale vyřešil po svém. „Budu jezdit na kole, autem radši ne. Bude to masakr, ale myslím, že pokud bude člověk rozumný, tak se to dá naplánovat a spočítat. Alespoň bude zase nová silnice," zhodnotil s optimismem Šikula.

Ani pro cyklisty ale není uzavírka bez problémů, přeplněné silnice jsou pro jízdu na kole často nebezpečné. „Jen přejít z jedné strany na druhou bude problém. Teď popravdě jezdím po chodníku, v tom provozu to jinak nejde, je to mezi auty o strach," přiznala kuřimská cyklistka Magdaléna Polášková.

Vedle množství aut obyvatelům Kuřimi znepříjemňuje život i prach a hluk provozu. „Nic jiného se asi nedá dělat, ale je to nepříjemné. Já mám okna přímo do ulice, takže se v noci asi moc nevyspím," řekla Alena Mazálková. Problémy ale má i při vyjíždění z parkoviště u domu, do projíždějící kolony se jen těžko zařadí.

Město své obyvatele podle Kristýny Kvaltínové informovalo o uzavírkách včas a dostatečně, zácpy si lidé způsobili sami. „Každý máme dvě auta a všichni se stěhují za Brno. Tohle bylo klidné město, ulice jsme si ucpali sami," konstatovala Kvaltínová, která problémy s uzavírkou nečeká, autem totiž téměř nejezdí.

Město před nedávnem opravilo například hlavní ulici Tyršovu, přes kterou je současná uzavírka odkloněna. Je možné, že rekonstrukci bude potřebovat znovu. „Určitě silnice v centru utrží nějaké šrámy a škody, budeme stav vozovky kontrolovat a rozhodneme se, co je třeba opravit," konstatoval vedoucí odboru kuřimské dopravy Jiří Kovář.

Podle Jarmily Puklové nebude problém jen s Tyršovou ulicí. „Všechny menší silnice, co si město opravilo, se za ten měsíc zničí. Hlavní ulice by to měly zvládnout, jsou zpevněné, ale tady je to samý kamion na vedlejších. Možná to jinak nešlo, ale nemyslím si, že to bylo nejvhodnější," dodala Puklová.

Uzavírka by podle Ředitelství silnic a dálnic měla trvat měsíc a byla to údajně jediná schůdná možnost. Použití semaforů by práce mohlo prodloužit i o několik měsíců. Dělníci mají pro tuto uzavírku i speciální pracovní dobu, opravovat silnici budou až do desíti hodin do večera.

MONIKA KRYLOVÁ