Novou pobočku chce Amazon v Brně otevřít v druhé polovině příštího roku. Starosta Tuřan Aleš Jakubec se obává zhoršení dopravy. „Sklad Amazonu je dobré využití této průmyslové zóny. Ale nejprve se musí vyřešit doprava, to znamená napojení na dálnici D1 a také městskou hromadnou dopravu. Určitě přibude nákladních aut. Pokud se toto nevyřeší, postavíme se proti stavbě," komentoval Jakubec.

Protože Ředitelství silnic a dálnic stavbu přímého napojení D1 na Černovickou terasu odsunula minimálně o dva roky, musela společnost CTP hledat jiné řešení. Nechala ve spolupráci s městem a Amazonem zpracovat hlukovou a dopravní studii této oblasti. „Jejím závěrem je, že jsou potřeba úpravy na stávajících komunikacích. Náklady ponese investor, tudíž to neznamená žádné investice pro město. Jedná se o částku asi 4,5 milionu korun. Dojde k rozšíření křižovatky ulic Tuřanka a Řípská, ve směru od dálnice do centra a ve směru od Tuřan do Slatiny vždy o jeden pruh, čímž se zvýší její kapacita," sdělil ředitel společnosti CTP Remon Vos.

Doplnil, že obyvatelé přilehlých městských částí se nemusí zvýšení hluku bát. „Centra Amazonu produkují relativně nízkou kamionovou dopravu, nejsou srovnatelná s běžnými distribučními centry a sklady. Jinými slovy řečeno, provoz Amazonu přinese dopravu srovnatelnou s ostatními společnostmi sídlícími v CTParku nebo jinými potenciálními provozy, které by na těchto pozemcích vznikly místo něj," doplnil Vos.

Starosta Slatiny Jiří Ides se obává, že rozšíření křižovatky není řešením. „Z pohledu města je Amazon určitě zajímavý investor, který nabídne spoustu pracovních míst. Z pohledu naší městské části je ale situace složitá. Za napojení průmyslové zóny přímo na D1 bojujeme už několik let. Provoz na křižovatce ulic Tuřanka a Řípská je už teď vysoký a její rozšíření problém nevyřeší," podotkl starosta.

O společnosti Amazon.

Situací se už ale zabývá také brněnský magistrát. „S investorem pravděpodobně uzavřeme plánovací smlouvu, podle které se bude podílet na výstavbě infrastruktury v okolí. Děláme to tak třeba i u obytných ploch, kde také není možné, aby firma postavila jen domy a nic okolo. Musíme vědět, kudy budou jezdit těžká auta, kde zaparkují, jak budou zaměstnanci využívat hromadnou dopravu," řekl náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

Amazon si v oficiálním prohlášení spolupráci s městem pochválil. „Rádi bychom poděkovali místním úřadům za jejich profesionální a bezprostřední podporu," sdělil ředitel Amazonu pro evropské operace Tim Collins.

Novému skladu na Černovické terase stojí v cestě ještě jedna překážka. Současná podoba územního plánu stavbu o velikosti třinácti fotbalových hřišť nepovoluje. „Distribuční sklad má vzniknout z větší části na plochách smíšené výroby a služeb, kde je jeho umístění nepřípustné. Společnost CTP musí zažádat o změnu územního plánu," sdělila vedoucí černovického odboru výstavby a územního plánování Hana Nosálová. Bez toho sklad nedostane stavební povolení.

Podle Macka ani Nosálové zatím společnost o změnu územního plánu nepožádala. „Řešení se určitě najde. Myslím, že tento investor do Brna patří a navíc má zájem komunikovat," podotkl Macek.

Podle mluvčí brněnského dopravního podniku Lindy Hailichové budou muset na linkách na Černovickou terasu spoje posílit. „V poslední době je s nájemcem prostor na Černovické terase dobrá dohoda. Dříve se stávalo, že třeba zaměstnavatelé posunuli začátek směny a lidé se pak nemohli dostat do práce hromadnou dopravou. Nyní je kapacita spojů dostatečná a na změnách se domluvíme," informovala Hailichová.