Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí ve čtvrtek ve 20:00, najdete v pátečním vydání Brněnského deníku Rovnost.

Údržba bude o to náročnější, že podle nového zákona se o chodníky nestarají obyvatelé domů, ale jejich vlastníci. Tedy převážně obce. Peníze však městské části nemají. Celkem jim chybí dvaaosmdesát milionů korun.

Pokud nedostanou brněnské městské části peníze na zimní údržbu od brněnského magistrátu musí zimní údržbu zaplatit z vlastních peněz. „Jenže to znamená, že jich pak bude méně na ostatní věci. Na sníh pak půjdou peníze, které teď dáváme na opravy hřišť, škol či školek,“ upozornil starosta městské části Bohunice Robert Kotzian. Sněm brněnských starostů podle Kotziana také už v srpnu požádal město Brno o zvýšení dotaci na údržbu o čtyři procenta pro letošní rok a deset procent pro rok příští.

Investiční náměstek brněnského primátora pro starosty ale nemá dobrou zprávu. „Nevím o tom, že by šly letos nějaké dotace na údržbu chodníků v městských částech. Letos si ji musí hradit samy,“ řekl Macek. Podle něj měli starostové dost času se na zimu připravit, „Nejde jen o zimní údržbu, ten zákon už platí nějakou dobu a i v letních měsících se chodníky musí udržovat,“ sdělil Macek.

O tom, zda město navýší dotace na údržbu chodníků alespoň pro příští rok, odmítl spekulovat. „To budeme vědět až po prosincovém schválení rozpočtu,“ uvedl.

Kvůli úklidu sněhu musejí starostové šetřit na opravách

Nejcitelněji dopadá nový zákon o úklidu chodníků na největší městskou část Brno–střed. „Doposud jsme se starali pouze o historické jádro s délkou chodníků zhruba pětadvacet kilometrů. Teď nám k tomu přibude dalších sto sedmdesát kilometrů,“ upozornil starosta městské části Libor Šťástka. Dodal, že počítá zvýšením nákladů na údržbu u sedmnáct a půl milionu korun.

Na nové desítky kilometrů chodníků si Brno–střed najme soukromou firmu. „Zatím stále trvají výběrová řízení na úklidovou firmu pro nová území. Doufám, že je dokončíme do prvního listopadu. Pokud přijde nějaká kalamita, budeme to muset vyřešit jednorázovým nájmem firmy,“ uvedl Šťástka. I on zdůraznil, že pokud město Brno nepomůže, musí obyvatelé městské části oželet opravy škol, hřišť či bytových domů.

Například Kohoutovice už ke škrtům investic kvůli sněhu přistoupily. „Náklady se navýší necelých tři sta tisíc. Nemohli jsme čekat, zda a jestli vůbec nám město něco přispěje. Nějaké peníze jsme vzali školám, další jsme pak přesunuli z fondu na úpravu zeleně či drobné opravy,“ popsal škrty starosta Kohoutovic Jiří Zorník. Uklízet další kilometry chodníků bude městská firma MOP Brno, jež má na starosti už ty stávající.

Najmutím specializované firmy řeší novou povinnost i většina ostatních brněnských městských částí. Ne všechny městské části však mají na soukromé úklidové firmy peníze. „Místo tří set metrů chodníků teď budeme spravovat pět kilometrů. Jako malá městská část si však nemůžeme soukromou firmu dovolit,“ upozornila starostka Ivanovic Jana Bohuňovská.

Její městská část tak bude využívat práce nezaměstnaných z úřadu práce. „Chodníky v zimě uklízeli už dříve. I tak teď musíme zaplatit o sto tisíc více,“ řekla Bohuňovská.

Čtěte komentář: Zima přece není zlá

Ještě poněkud jiné řešení zvolili ve Slatině, kde se délka chodníků, jež musí městská část čistit, zvedla ze dvaceti kilometrů na čtyřicet. „Zimní údržba by nás tak nově přišla na dva miliony korun. Na setkání s lidmi jsme si však slíbili, že budeme v úklidu chodníků sami pokračovat. Očekávám, že to většina také dodrží. Před svým prahem si zametu i já,“ slíbil slatinský starosta Jiří Navrátil. Přesto chce zařídit pojistku pro případ, že se na chodníku někdo zraní a bude po městské části vymáhat odškodné.

Nepříjemné povinnosti se starostové mohou vyhnout i jinak. O tom, které z chodníků a kdy budou čistit totiž mohou rozhodnout jejich představitelé. „Zákon je nedomyšlený. K chodníku stačí dát ceduli, že se v zimě neudržuje. To však dělat nechceme,“ sdělil starosta Starého Lískovce Vladan Krásný.

Brněnský meteorolog Mojmír Martan říká o současném, nezvykle chladném počasí: Je jako v listopadu, ale oteplí se

ROZHOVOR
- Nezvykle chladné počasí překvapilo brněnské řidiče i silničáře. Meteorology nechává klidné. Průměrná říjnová teplota nijak nevybočí z normálu. „Říjen bude možná i nadprůměrný, protože začátek byl mimořádně teplý. Příští týden navíc taková zima už nebude,“ říká brněnský meteorolog Mojmír Martan.

Jaké počasí tedy Brňany čeká v nejbližších dnech?
Může je překvapit déšť se sněhem, v polohách nad čtyři sta metrů bude dokonce sněžit. Teploty nepřesáhnou pět stupňů a pobyt venku lidem znepříjemní i nárazy větru. V dalších dnech se vítr uklidní, ale teploty zůstanou nízké. V neděli se snad vyšplhají k sedmi stupňům, stále však bude pršet.

Je to už definitivní nástup chladného počasí, nebo se ještě oteplí?
Současné teploty připomínají listopad, takže oteplení ještě určitě můžeme čekat. Od příští středy bude tepleji až o deset stupňů. Maximální teploty se budou v Brně pohybovat mezi deseti až patnácti stupni Celsia.

Stává se, že v Brně nasněží už v říjnu?

Například v roce 1994 jsme zaznamenali sněžení mimořádně brzy. Tehdy viděli Brňané první sněžení už sedmého října. Letos máme týdenní zpoždění, protože první vločky spadly až teď v Bystrci.

Jaké musejí být teplotní podmínky, aby sníh hned neroztál?

Teploty vzduchu i povrchu půdy musí být pod bodem mrazu. I když je hodně chladný podzim, tak v Brně takové podmínky nastávají nejdříve v listopadu. Souvislá vrstva většinou jako první vydrží na hřebenech hor.

Můžete už nyní odhadnout, jaká bude letošní zima?

To bohužel předpovědět neumím. Loni i předloni byla zima průměrná, tak jen můžeme doufat, že letos to nebude stejné jako v roce 1929. V Brně tehdy klesla teplota až k třiceti stupňům pod nulou. To byla nejtužší brněnská zima vůbec.

Silničáři už zbrojí na sníh. Mají nové sypače

Obavami z prvního sněžení žijí údržbáři brněnských ulic i řidiči. Napilno mají také mechanici v pneuservisech, kde lidé přezouvají na zimu.

Sníh může řidiče v Brně a okolí překvapit už dnes. Meteorologové totiž hlásí sněžení a v polohách pod čtyři sta metrů nad mořem sníh s deštěm nebo déšť. Velmi chladné počasí vydrží asi týden, a proto jsou silničáři v pohotovosti.

„Kdyby bylo potřeba, můžeme vyjet s posypovými auty už dnes,“ upozornil provozní ředitel Brněnských komunikací Leoš Chasák. Dodal, že silničáři mají zatím přichystaných šestnáct aut. Nejpozději od začátku listopadu přidají dalších pět. „Oproti loňsku máme dvě nová posypová auta, která využijeme hlavně v problémových částech Brna. Například Kohoutovice nebo Líšeň leží výše než střed města. I když se v centru nic neděje, tam může přijít malá kalamita,“ upozornil Chasák.

Zákon silničářům nařizuje, aby byli na sníh připravení až od prvního listopadu. Pracovníci Brněnských komunikací, kteří se starají o údržbu silnic v Brně a okolí, jsou v předstihu. „Raději počítáme s možnými výjezdy už od půlky října,“ řekl Chasák. Doplnil, že letos mají brněnští silničáři v zásobě jedenáct tisíc tun soli a patnáct set tun drti.

Přestože letošní první sníh rychle roztaje, silnice mohou namrzat. „Noční teploty klesnou k nule a podobné počasí bude až do konce týdne,“ informoval Mojmír Martan z brněnské pobočky Českého hydrometeorologického ústavu.

Zimní období na silnicích začíná prvního listopadu a trvá až do konce března, teploty tomu však mnohdy neodpovídají. „Například teď na podzim už byla průměrná teplota nižší než sedm stupňů tři dny po sobě. To znamená, že si řidiči mají vyměnit letní pneumatiky za zimní,“ vysvětlil brněnský policejní mluvčí Pavel Šváb. Lidé, kteří jezdí jen po Brně, zatím do pneuservisu spěchat nemusejí. „Mohou počkat až do prvního sněhu,“ podotkl Šváb.

Podle vedoucího brněnského pneuservisu Stanislava Frice už se lidé na výměnu pneumatiky objednávají. „Největší zájem mají řidiči, kteří jezdí na delší trasy a do výše položených míst. Zbytek jich bude měnit na zimní přezutí postupně až do Vánoc,“ uvedl Fric. Řidiči se podle něj začali o zimní pneumatiky zajímat v pondělí. „Teď máme asi dvacet zájemců denně. Na výměnu obvykle čekají tři dny,“ dodal Fric.

Přezutí se vyplatí

Celoroční ježdění na letních pneumatikách policisté lidem nedoporučují. I brněnské cesty mohou být nesjízdné. „Silničářům často chvíli trvá, než ulice uklidí či posypou. Hlavně v okrajových částech. Proto se zimní obutí vyplatí každému. A hlavně auta, kterými každodenně jezdí více lidí, by měla mít zimní obutí povinně,“ sdělil majitel brněnské taxislužby Jiří Štefek.

Řidiči si musejí před přicházející zimou dát pozor i na další věci. „Každý by si měl zkontrolovat autobaterii, chladicí kapalinu, stěrače i ostřikovače. Vyplatí se promazat zámky u dveří,“ doplnil Štefek. Dodal, že několik stokorun za pocit klidu a bezpečí v autě stojí.

PETR JEŘÁBEK A TEREZA BARTOŠÍKOVÁ