Jak už Deník informoval, zástupci České společnosti ornitologické se záměrem stavby lanovky zásadně nesouhlasí. Považují ho za bezohledný k životnímu prostředí, drahý a zbytečný. Připravují také petici.

Lokalita, kde má lanovka vzniknout, je podle nich posledním velkým zimním nocovištěm havranů polních a kavek obecných na jižní Moravě. Počty těchto druhů se tady v posledních zimách pohybují až kolem patnácti tisíc.


Nahrává se anketa ...

„Havrani polní na Brněnsko přilétají v zimním období z dalekých hnízdišť v Rusku a Bělorusku a na nocování se k nim připojuje i celá brněnská populace silně ohrožených kavek obecných. Společné nocování jejich velkých hejn je z širšího okolí Brna známé více než sto let, přičemž od zimy 2011/12 existuje dotčené nocoviště v oblasti Riviéry. To ukazuje, jak významný je tento lesní porost v blízkosti centra Brna,“ upozornil předseda jihomoravské pobočky České společnosti ornitologické Jan Sychra.

Zástupci brněnského dopravního podniku, který má přípravu tohoto projektu na starosti, se však brání.

Podle nich stavba lanovky prošla posouzením krajských úředníků z odboru životního prostředí. „Zabývali se všemi aspekty vlivu stavby na životní prostředí, včetně ochrany fauny a flóry. Kladné vyhodnocení tohoto řízení bylo součástí nezbytných dokladů pro získání stavebního povolení," oponovala mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Plánovaná lanovka z Pisárek k univerzitnímu kampusu v Bohunicích. :Plánovaná lanovka z Pisárek k univerzitnímu kampusu v Bohunicích. :Zdroj: Magistrát města Brna

Projekt má v současné době vydané společné stavební povolení, které ale ještě nenabylo právní moci. Jak už Deník dříve informoval, proti tomu se odvolala Masarykova univerzita i sdružení vlastníků domu na hraně svahu.

Představitelé dopravního podniku přesto předpokládají, že by stavba lanovky mohla začít v roce 2026. Tento termín se už v minulosti měnil. „Stále hledáme vhodné zdroje a dotační tituly k pokrytí nákladů," řekl mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek. Předpokládaná cena je zhruba 950 milionů korun.

Kontroly revizorů v nočních rozjezdech v Brně.
Černí pasažéři v Brně: razantní zvýšení, přibývá dětí a pokuty za 32 milionů

Stavbu lanovky podporuje městský radní pro dopravu Petr Kratochvíl. Dává mu logiku i v souvislosti s multifunkční halou. Před pár měsíci Deníku sdělil, že ve hře jsou i další varianty zaplacení stavby lanovky.

„Rádi bychom vstoupili do jednání s určitými výrobci, jestli by si to formou koncesního řízení nechtěli vzít. Dovedu si představit, že to může být pro někoho i zajímavá delší investice," poznamenal tehdy Kratochvíl.

Názory lidí na unikátní dopravní spojení, které ve městě zatím schází, se liší. Například student Tomáš Novotný by ji využil. „Jezdím z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity do kampusu snad každý den. Kdyby tady lanovka byla, určitě bych ji občas využil. O moc rychlejší to asi nebude, ale aspoň bych se nemusel mačkat s ostatními lidmi. Je tam i nemocnice, takže myslím, že by byla dost využívaná,” zamýšlel se nedávno Novotný.

Sedm nových městských bytů vznikne v brněnské ulici Cejl.
VIDEO: Další proměna brněnské ulice Cejl. Postaví tam nové byty

Lanovka do kampusu

  • propojí Lipovou ulici v Pisárkách s bohunickým kampusem
  • má začínat ve stanici Pisárky-Lipová u tramvajové smyčky, pokračovat přes mezistanice Riviéra a Kampus a skončit ve stanici Kampus-terminál
  • má být 1700 metrů dlouhá
  • bude mít kapacitu až 2 000 lidí za hodinu
  • cestující se díky ní přepraví do kampusu pohodlně a zcela mimo silnici
  • cestou překoná převýšení 71 metrů
  • v provozu má být denně mezi 6. a 22. hodinou
  • od výstaviště do kampusu má trvat cesta 5 minut
  • předpokládané náklady jsou asi 950 milionů korun