Slouží už téměř 150 let, parkovaly v ní první brněnské elektrické tramvaje a nyní v ní nocuje přes 170 tramvají. Ve středu odstartovaly rozsáhlé opravy nejstarší brněnské tramvajové vozovny, areálu v Pisárkách. Mimo jiné při ní vznikne nová hala. Svítící budova se má stát novou dominantou ulice Hlinky.

Zástupci města navíc potvrdili, že stále počítají s tím, že do pár let má právě u vozovny stát jedna z konečných stanic plánované lanovky do bohunického kampusu.

Rozsáhlá modernizace vozovny v Pisárkách i stavba nové haly vyjdou na zhruba čtyři sta milionů korun. „Podmínky pro každodenní kontrolu technického stavu a očistu tramvají jsou nevyhovující. Díky nové hale a novému vybavení původní haly se zrychlí odbavení vozů,“ nastínil generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Pisárky s bohunickým kampusem má propojit lanovka.
Pisárky s kampusem spojí lanovka za 200 milionů. Do čtyř let, slíbil primátor

Nová hala v areálu vznikne hned vedle kolejí, po nichž lidé denně projíždí tramvajemi linky 1. Podle ředitele stavební firmy Firesta-Fišer, která má změny v Pisárkách na starosti, první práce začnou v říjnu. „Nejdříve odstraníme koleje v místech budoucí haly. Tu chceme vybudovat do roku. Areálu dá moderní tvář. Její fasádu lidé uvidí z ulice Hlinky,“ uvedl.

Novou a starou halu propojí střecha. Díky ní vzniknou krytá parkovací místa pro tramvaje. Mají díky tomu mít méně poruch způsobovaných vlhkostí a mrazem.

Rozhovor na konci týdne s generálním ředitelem brněnského dopravního podniku Milošem Havránkem.
Kvůli nadšení z lanovky se mi lidé smáli, vypráví ředitel dopravního podniku

V dalších letech má v areálu vozovny vzniknout i nová vratná smyčka pro tramvaje. Nyní se totiž vozy musí jezdit otáčet na Mendlovo náměstí a do haly ke kontrole složitě nacouvávat.

Tramvaje si smontují sami
Až jednačtyřicet nových tramvají typu EVO2 za miliardu by do roku 2025 mohlo jezdit po Brně. Brněnský dopravní podnik už dokončil soutěž na projektovou dokumentaci. pro ně. Mechanici je smontují přímo v dílnách podniku v Brně. První dvě stavebnice do Brna dorazí do konce příštího roku. „Předpokládáme, že tramvaje budou hotové v roce 2020. Můžeme postavit celkem jednačtyřicet tramvají. Nahradí zastaralé tramvaje typu K2,“ uvedl ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek

Na smyčku má v dalších letech navázat konečná stanice lanovky, která propojí Lipovou ulici s bohunickým kampusem. Zástupci města ve středu potvrdili, že její stavbu připravují. „Nyní řešíme poslední detaily umístění konečných zastávek, jedna bude zhruba na konci budoucí vratné smyčky v pisárecké vozovně, u křižovatky ulic Lipová a Hlinky. Druhá v kampusu. Chceme ji vybudovat co nejblíž k budoucímu terminálu, jenž vznikne po dostavbě tramvajové tratě do kampusu,“ popsal náměstek brněnského primátora Richard Mrázek.

Podle něj ve chvíli, kdy bude jasné umístění konečných stanic, město vypíše zakázku. „Zakázku můžeme po definování konečných a stožárových trakcí vypsat už v příštím roce,“ řekl Mrázek.

Podle něj bude lanovka součástí brněnské městské hromadné dopravy. Stát má kolem čtyř set milionů korun. Město na ní chce získat evropské peníze.

S plánem na lanovku přišel před volbami v roce 2014 tehdejší primátor Roman Onderka, nynější radní plán oživili loni na podzim.

Poškození volební billboard. Ilustrační foto
Starostovi ukradli volební panel. Za dopadení zloděje nabízí pět tisíc