Lanovka má usnadnit cestu nejen turistům, ale i maminkám s kočárky a starým a méně pohyblivým lidem. „Původní varianta z Husovy ulice se ukázala jako nemožná. Jednak vadí památkářům, protože znamená zničení značné části parku, jednak její trasa protíná několik cest. Mnohem lepší je proto řešení vést lanovku z Údolní ulice,“ řekl náměstek brněnského primátora Daniel Rychnovský.

Stanice lanovky bude podle nových plánů v proluce mezi domy na kraji ulice a sídlem ombudsmana. „Budou tam i parkovat autobusy a lidé si tam koupí upomínkové předměty. Park v tomto místě natím není upravený, takže zásah do něj bude minimální,“ ujistil náměstek. Jediný negativní rys této varianty je podle něj v tom, že lanovka nebude začínat svou jízdu v centru města.

S prvním návrhem postavit na Špilberk lanovku přišel bývalý brněnský primátor a zakladatel občanského sdružení Více pro Brno Richard Svoboda. Tomu se trasa z Údolní ulice příliš nezamlouvá. „Uvítám každé řešení, které bude ekonomicky reálné, podaří se brzy uskutečnit a propojí centrum Brna přímo se Špilberkem. Obávám se, že ani jedno z toho navrhovaná trasa beze zbytku nesplňuje,“ vrtí hlavou Svoboda.

Lanovka není jediná varianta, jak dostat na nejznámější brněnský kopec lidi bez toho, aby museli pěšky. „Uvažujeme o tom, že tam budou zajíždět nové turistické mikrobusy. V úvahu připadají dvě linky, zřídíme je ovšem pouze, pokud dostaneme dotace z Evropské unie,“ podotkl náměstek Rychnovský.

O linkách až na Špilberk uvažuje i ředitel Muzea města Brna, které má hrad na kopci ve správě, Pavel Ciprian. Jeho plány jsou ještě velkorysejší. „Chceme dosáhnout toho, aby tam jezdily běžné linky městské hromadné dopravy. Lanovka bude hlavně turistická atrakce, pro běžné Brňany chceme dobrou dopravní obslužnost. Myslím, že si to zaslouží i Pellickova ulice, která je dlouhá, ale nic v ní nejezdí,“ představil své plány Ciprian.

Po technické stránce podle něj není problém nahoru dostat minibusy, které už teď brněnský dopravní podnik provozuje. „Už jsme to i vyzkoušeli a vše klaplo bez problémů. Potíž je jen v nedostaku peněz. Kdybychom je měli, myslím, že bychom mohli zavést linky na Špilberk třeba hned,“ věří Ciprian.

MARKÉTA FORRÓ
PETR JEŘÁBEK