„Už si ani nepamatuju, kdy bych si na začátku roku neporučila dostat dolů alespoň pět kilo. Tedy ze začátku pět kilo. Další rok už to bylo šest, potom osm. Nyní moji ideální postavu obaluje přes deset kilo tuku a popravdě řečeno svému letošnímu předsevzetí zhubnout příliš nevěřím," svěřila se Brňanka Jana Slavíčková.
Pracuje jako prodavačka a sedavé zaměstnání se podle ní na její postavě projevilo nejvíce. „Zkoušela jsem chodit plavat, do posilovny i na jógu. Všechno jsem ale po několika lednových návštěvách vzdala. Připadala jsem si nejtlustší, nešikovná a nakonec jsem radši zůstala doma u televize nebo zašla do kavárny," dodala Slavíčková.
Podle majitelů posiloven je Brňanka jednou z typických lednových návštěvnic. Potvrdil to například Jakub Kolman z posilovny Průvan v Brně – střed. „V lednu je návštěvnost každý rok vyšší. Ne hned první dny, ale až poté, co se lidé vrátí z dovolené. Po zkušenostech z minulých let čekáme stejný vývoj návštěvnosti i letos. Že je leden nejsilnější, je ale jen klišé. Paradoxně nejvíc lidí se probere většinou až v březnu. To si uvědomí, že potřebují hubnout do plavek," informoval Kolman.
Lidem, kteří se začátkem roku rozhodnou začít se sportem ale nadšení většinou dlouho nevydrží. „Počítáme s tím, že zákazníci, kteří se vyrojili v lednu, tu dlouho nezůstanou. Mám fitcentrum teprve rok, takže zatím s loňským rokem nemůžu srovnávat, ale už nyní je větší zájem o trenéry a pronájem hal než přes rok. Zatím plno nemáme, začátek ledna je ospalejší. Myslím ale, že lidé se často ještě vzpamatovávají ze svátků, nebo se ještě nevrátili z dovolených," řekl muž.
Ve větší příliv návštěvníků doufají i další sportovní zařízení v Brně. „Na podzim jsme otevřeli novou lekci zumby. V prosinci se ale tanečnice začaly vytrácet. Mysleli jsme, že mají přes Vánoce spoustu povinností a že se vrátí v lednu. Zatím se ale pořád neobjevily," konstatovala manažerka tělovýchovné jednoty Tesla Brno Elvíra Jeronimová.
Dodala, že doufá, že lidé se vrátí příští týden. „Například na základní škole v Lesné měly děti ve čtvrtek a v pátek ředitelské volno a tak s nimi mohli být na dovolené i rodiče. Předpokládám ale, že hlavním důvodem menšího zájmu je finanční krize. Lidé musí jíst a bydlet. Sport se dá vynechat, tak na něm šetří," usoudila Jeronimová. Větší zájem než začátkem roku podle ní byl na podzim a před Vánoci, a to o permanentky do bazénu.
Ty lidé kupovali také v kohoutovickém aquaparku. „Předpokládáme, že šlo jednak o dárky k Vánocům, ale že je lidé kupovali i právě pro sebe, aby mohli v dalším roce začít sportovat. Zájem se zvedl už na podzim. Přímo v lednu zatím nějak nestoupl," řekla Simona Měkynová ze společnosti Starez-sport, která aquapark provozuje.
Řada firem se přitom radí s reklamními agenturami, jak návštěvníky přilákat. „Na začátku ledna se vedení firem schází, aby promysleli strategii. Lidé jsou po Vánocích nakloněni změnám a toho se firmy zaměřené na sport a zdravou výživu snaží využít," potvrdil reklamní specialista Tomáš Zindulka.
Podle Jerominové ale nepomáhá ani reklama. „Zkoušeli jsme různé výhodné balíčky a vstupné do bazénu jsme pro důchodce snížili z šedesáti na čtyřicet korun. Když nepomohlo ani to, nepomůže asi nic," uzavřela Jeronimová.
Souhlasí s ní i studentka Eva Kocmanová. „Nějakou dobu už cvičím jen doma a ušetřím tak čas i peníze. Nenapadá mě nabídka, která by to mohla změnit," poznamenala žena.