Na neznámé letadlo upozornili na sociální síti X, někdejším Twitteru, nadšenci letecké dopravy. Redakci Brněnského deníku se podařilo zjistit, že se nejednalo o žádnou pravidelnou, ani jednorázovou linku, ani například letadlo v potížích. Šlo o let rakouských aerolinek Austrian Airlines.
Co letadlo dělalo a proč zrovna nad Brnem?
Podle mluvčího Řízení letového provozu Richarda Klímy se jednalo o výcvikový let. „V těchto případech se jedná o nácvik přístrojového nebo vizuálního přistání na letišti. Cílem je získat vyšší úroveň znalostí pilotů v plném provozu, tedy i zkušenosti, které nelze na výcvikovém simulátoru stoprocentně zajistit,“ uvedl.
Při těchto letech piloti absolvují klasický let, ve kterém ale kladou důraz na jednu procvičovanou část. „Obvykle dochází k omezení místní letové činnosti například ultralightů na letišti s jednou vzletovou a přistávací dráhou s ohledem na to, že výcvikový let obsadí dráhovou kapacitu letiště,“ popsal omezení Klíma.
Piloti při těchto letech komunikují s dispečery standardním způsobem podle předepsané letecké frazeologie.
Tyto výcviky se konají podle potřeby letecké společnosti. Naposledy cvičily své piloty Austrian Airlines na tuřanském letišti v květnu. Mluvčí brněnského letiště Karolina Gnědin vysvětlila, jak letiště s financemi získanými z těchto letů nakládá. „Příjem z vyúčtovaných výcvikových přistávacích poplatků je použit na údržbu a zachování provozuschopnosti pohybových ploch. Těmi jsou vzletová a přistávací dráha, pojezdové dráhy a stojánka,“ uvedla.
Podle ní se v Brně takový let uskuteční zhruba jednou měsíčně. „Brněnské letiště za tímto účelem využívají dopravci dopravce typu Austrian Airlines, Smartwings, Eurowings a letadla typu Airbus 320, Boeing 737, Embraer 170/190,“ řekla mluvčí.
Klíma z Řízení letecké dopravy doplnil, že takováto cvičení se konají i v Ostravě. Na pražském letišti Václava Havla letos v létě opakovaně trénovala posádka přílet letounu A380 společnosti Lufthansa.