První letadlo společnosti Bmi regional přímo do Mnichova odletí z brněnského letiště už za devět dní. Podle odborníků pravidelný spoj využijí především byznysmeni. Zájem běžných cestujících a turistů se pak bude odvíjet hlavně od ceny letenek. A ta je oproti jiným možnostem výrazně vyšší.

Jednosměrný lístek do Německa má začínat na 2150 korunách. „V Mnichově na let naváže 220 spojů firmy Lufthansa," řekl předseda představenstva Letiště Brno Jiří Filip.

Podle odborníků však hlavní město Bavorska bude jen pro minimum cestujících cíl. „Jestli člověk za letenku zaplatí 2150 nebo 2500, je jim docela jedno. Důležitá je atraktivita destinace a záměr cesty. I když je Německo zajímavá země, linku do Mnichova budou lidé používat hlavně k přestupům," nastínil analytik brněnské pobočky Home Credit Michal Kozub.

cenové srovnání
Místo: z Brna / z Prahy

- Mnichov: 5903 / 3946
- Stockholm: 8374 / 3765
- Řím: 8883 / 3997
- Madrid: 9216 / 5314
- Dublin: 9337 / 5443
- Paříž: 9356 / 3630
- Oslo: 9732 / 4814
- Brusel: 10 374 / 2434
- Dubaj: 17 285 / 7181
- New York: 21 575 / 12 301
- São Paulo: 24 426 / 16 001

Pozn.: Jedná se o cenu, na které v korunách začínají zpáteční letenky v týdnu 16. až 22. listopadu

Zdroj: Letuška.cz

Oznámená nejnižší cena se podle ekonoma brněnské společnosti Cyrrus Tomáše Menčíka bude týkat jen zlomku letenek. „Aby byla linka úspěšná i mimo byznys klientelu, musí být lístky z Brna do světa stejně drahé jako odlety z Vídně nebo z Prahy," sdělil Menčík.

Jenže letenky z Brna do Evropy a zbytku světa se cestujícím prodraží. Srovnání cen s oběma zmíněnými městy vychází velmi nepříznivě. Podle portálu Letuška.cz, který provozuje jeden ze dvou největších českých prodejců letenek Asiana, jsou v některých případech lety z Brna několikrát dražší než z Prahy.

Třeba zpáteční letenka z Brna do Říma vyjde na téměř devět tisíc korun, z Prahy na méně než polovinu. „Zásadní rozdíl je v počtu dopravců, kteří na letištích působí. Bez těch nízkonákladových nabízí z Brna spojení do celého světa přes Mnichov jen Lufthansa. Nemá žádnou konkurenci a nemusí tak snižovat ceny," podotkla ředitelka prodeje letenek Student Agency Věra Janičinová.

Doplnila, že z Prahy a Vídně létá mnoho dopravců, kteří mezi sebou bojují o zákazníky. „Nižší ceny tak mají nalákat co nejvíc cestujících," vysvětlila Janičinová.

Společnost Bmi regional vlastní dva typy proudových letadel Embraer s kapacitou sedmatřicet a devětačtyřicet míst. Menčík předpokládá, že letouny budou vytížené jen nárazově. „Třeba v době velkých akcí, jako jsou veletrhy, konference či Velká cena silničních motocyklů," uvedl.

Také podle Kozuba může mít linka potíže s naplněním. „Největší problém je konkurence. V okolí je Vídeň, Praha, Bratislava a Ostrava. Všechna letiště jsou z Brna po silnici dostupná do dvou hodin cesty. Je logické, že lidé můžou letět i odjinud," odtušil Kozub.

Také proto kraj ani město zatím nepočítají s tím, že si linka na sebe vydělá. Chtějí ji proto podpořit. „Máme připravenou částku patnáct milionů korun," potvrdil primátor Petr Vokřál.

Hejtman Michal Hašek doplnil, že kraj může uvolnit až dvojnásobek. O konkrétních částkách rozhodnou zastupitelé.

Letadlo má z Brna do Mnichova létat šestkrát týdně kromě soboty. Ve všední dny odstartuje ve 12.15, v neděli v 16.10. Z Mnichova v 10.40, v neděli ve 14.40. Let potrvá hodinu.

VĚRA SYCHROVÁ
JAN ČAMBORA