Čtvrt miliardy korun. Tolik peněz chce Jihomoravský kraj investovat do zabezpečení brněnského letiště v Tuřanech. Z toho sto sedmdesát milionů zaplatí Evropská unie. Novinky jsou nutné, aby zařízení splňovalo bezpečnostní standardy mezinárodních letišť v schengenském prostoru.

Projekt už je připravený. Teď kraj vypíše výběrové řízení na zhotovitele. „Hotové má být do konce roku 2013,“ uvedl ředitel tuřanského letiště Tomáš Plaček.

Tajné novinky

Jaké konkrétní změny kraj na letišti plánuje, zatím jeho vedení odmítlo sdělit. „Přesnou podobu projektu nemůžeme říci, protože zabezpečení je v tajném režimu,“ sdělil mluvčí kraje Martin Erva.

V areálu určitě vznikne několik úplně nových budov včetně vstupu a recepce. „Vzhledem navážou na podobu odletové haly. V plánu máme postavit i hasičskou zbrojnici,“ řekl Erva.

Změny neomezí cestující. „Všechny úpravy zvládneme při plném provozu. Ani po dokončení projektu lidé nepocítí nějaké těžkosti. Zázemí, které dnes používáme při bezpečnostních kontrolách, jen doplníme o další zařízení. Pro cestující to znamená víc pohodlí,“ konstatoval Plaček.

Nové kamery

Některé stavební úpravy v zabezpečení už dokonce letiště udělalo. „Půjde totiž o víc věcí. Vyměníme část plotu a opravíme obvodové cesty. Je to nutné, aby ostraha mohla dělat kolem letiště obchůzky,“ informoval Plaček. V areálu také doplní kamerový systém.

Podle ekonomického analytika společnosti Cyrrus Ondřeje Moravanského letiště nové technické vybavení příliš nepotřebuje. „Letecké společnosti většinou využívají víc letiště, která mají vyšší technickou úroveň. Brněnské této hranice ale už dosáhlo,“ prohlásil Moravanský. Dokazuje to podle něj například fakt, že do Brna létají zahraniční dopravci, jako je Wizzair nebo Ryanair.

Dodal, že bezpečnost nelze podceňovat. „Češi to ale přehánějí. Letiště jsou tu často mnohem lépe zabezpečená než zahraniční. Přitom nevím, zda nám hrozí větší nebezpečí než třeba v Amsterodamu,“ upozornil ekonom.

ZUZANA VALÍKOVÁ
MICHAL FILÍPEK