Chodím tam pro čerstvé ryby, sehnat je jinde blízko nádraží je problém. To říká o obchodním centru Letmo Brňan Petr Veselý. A dodává, že stavba se mu moc líbí. „Mě tam nic neláká. Žádné zajímavé obchody a celý prostor je jaksi stísněný," tvrdí na-opak studentka Marie Dvořáková.

Ani čtyři měsíce po otevření nejsou všechny plochy v obchodním centru Letmo zaplněné. „V současnosti máme obsazeno devětatřicet z jedenapadesáti jednotek. Do konce roku bychom se měli dostat na pětaosmdesát procent a zbytek do konce února. Zájemců je dostatek, snažíme se mezi nimi vybírat ty nejvhodnější," informoval ředitel investorské firmy IFM Group Zdeněk Filípek.

Na otevření centra se mnoho Brňanů těšilo. Byli rádi především za to, že z okolí hlavního vlakového nádraží zmizí torzo vyhořelého kasina. „Ten dům je krásný, konečně nějaká originální architektura. Nicméně jsem si to uvnitř prošla jen jednou a nic mě neláká k tomu, abych se tam vrátila," podotkla třicetiletá Brňanka Naďa Nováková.

Uzlem u hlavního vlakového nádraží prochází podle údajů dopravního podniku asi dvě stě tisíc lidí denně. Z tohoto množství však do výrazné bílé budovy zabloudí jen malá část z nich. Možná i kvůli prázdným obchodům.

Nejhorší měsíce

Podle realitní makléřky Veroniky Mamulové přitom bývají prostory v obchodních centrech většinou obsazené už před otevřením. „Netuším, proč Letmo není plné, záleží na tom, jaký volí marketing. Jeho poloha v centru města je ale dobrá, strategická," zdůraznila Mamulová.

Filípek oživení obchodů očekává po konci prázdnin. „Červenec a srpen jsou nejhorší měsíce pro obchodníky a na Brně je vidět, že je prázdnější. I ostatní obchodní centra čekají na oživení," podotkl s tím, že nová obchodní centra se běžně rozjíždějí celý rok nebo i dva.

Podle Mamulové si ostatní obchodní domy v centru města na prázdné prostory nemohou stěžovat. „Zájem je velký. Například Špalíček je pořád plný. Když se nějaký prostor uvolní, hned ho zaplní nový nájemce. Stejně je to i v případě Vaňkovky," konstatovala makléřka.

Dům pánů z Lipé, který stojí přímo na náměstí Svobody, patří firmě Radima Jančury. „Teď máme v podstatě plno. Pokud jsou některé plochy dlouhodobě prázdné, využíváme je pro vlastní účely Student Agency," poznamenal Jančura.

Velkému Špalíčku do plné obsazenosti zbývá sehnat lékárenskou společnost. „Postavili jsme lékárnu pro jednoho zájemce, který na poslední chvíli couvl. Hledáme tedy nového. Jinak jsme spokojení. Pro nájemce je lákavé, že jako jediný obchodní dům v centru máme podzemní garáže," řekla jednatelka společnosti Generali Velký Špalíček Dagmar Špačková.

V posledních letech prý obchodům upravili nájemné. „Zohledňovali jsme mnoho věcí. Například jak jsou daleko od vstupu, čím se zabývají a podobně. Chtěli jsme, aby ceny byly spravedlivé pro všechny. Uvidíme, co přinese budoucnost. Obchodníkům klesly marže, protože v Brně není tak vysoká kupní síla, jak si možná mysleli," doplnila Špačková.

Se vznikem velkých nákupních center na periferiích města se z Brna stáhlo mnoho obchodníků. „Budoucnost je ale podle mě v centralismu. Snažíme se nabídnout takové služby a třeba i kulturní akce, aby u nás lidé našli vše, co potřebují. Chceme, aby nemuseli jezdit jinam," dodal Filípek a prozradil, že v polovině listopadu otevře Letmo v horních patrech kulturní centrum. Od září také spustí marketingovou kampaň v tramvajích a na billboardech.

O obchody v centru se nebojí ani Mamulová. „V poslední době odliv obchodníků z centra nepozorujeme. O prostory v Olympii zájem je, ale například Avion a Futurum jsou méně obsazené. Ze zkušenosti vím, že o obchody v centru Brna je větší zájem, nejvíc v Masarykově ulici," komentovala situaci makléřka.

PETRA KOZLANSKÁ, LUCIE SCHOVANCOVÁ