Jedna z největších automobilových událostí roku v České republice doplatila na celosvětovou hospodářskou krizi ještě víc, než se předpokládalo. Brněnskému mezinárodnímu veletrhu Autosalon totiž podle informací Brněnského deníku Rovnost hrozí dokonce zrušení.

Uvnitř brněnského výstaviště se mluví o tom, že tento rok Autosalon vůbec nebude. „Zatím se na něj přihlásilo jen pár firem. Vedení jedná o tom, že ho zruší úplně,“ uvedl zdroj blízký veletrhu, který si nepřál být jmenován.

Vedení firmy to však popírá. „O žádném rušení nemůže být řeč. Veletrh však bude mít trochu jiný formát. Když jsme ho původně plánovali, ještě jsme netušili, že je před námi ekonomická krize,“ uvedl David Pokorný z brněnského výstaviště.

Již v lednu Brněnský deník Rovnost informoval, že na veletrh nepřijede spousta světových automobilek: Nissan, Mercedes Benz, BMW, Chevrolet nebo Ford.

Teď se k nim přidaly i vůbec největší giganty: lídr na světovém trhu automobilů Toyota a klíčová značka koncernu General Motors, německý Opel.
„Původně jsme do Brna přijet chtěli, ale nakonec jsme své rozhodnutí změnili. Může za to jak krize, tak náš nový směr,“ uvedla Kateřina Jouglíčková z Toyota Motor Czech. Podle ní se marketingový tým Toyoty rozhodl zaměřit na vlastní propagaci nových modelů.

Stejné důvody k odřeknutí účasti na brněnském výstavišti má i Opel. „Peníze, které bychom dali na veletrh, využijeme efektivněji. Autosalon je drahý špás. Za ty peníze se dokážeme prezentovat lépe vlastními silami,“ upozornil Martin Hejral z General Motors.

I proto veletrhy přesnou podobu letošního Autosalonu zatím tají. „Ještě stále čekáme na přihlášky automobilových výrobců. Podobu veletrhu zveřejníme až na konci února,“ slíbil Pokorný.

Návštěvníci červnového Autosalonu si přitom původně měli užít velkolepé akce. Veletrh měl být i v novém pavilonu P. A trvat netradičně dva víkendy.
Podle Hejrala proto, aby se na Autosalonu vystřídalo co nejvíce lidí. „Čím více návštěvníků, tím je větší šance, že neztratí jako jediný v Česku mezinárodní licenci,“ myslí si Hejral.

Takže i pokud Autosalon letos bude, potřebuje co nejvíc vystavovatelů. Licencí je totiž omezený počet a tu českou chce získat Moskva. „Pokud bude na brněnském veletrhu dlouhodobě nízká účast, bude problém licenci udržet,“ potvrdil Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

Vedení Veletrhů Brno pořádání Autosalonu nevzdává i proto, že s letošní účastí stále některé velké automobilky počítají. „O krizi samozřejmě víme, ale zatím jsme nic nezměnili a přijedeme,“ uvedla například Veronika Jakubcová ze společnosti Hyundai Motor Czech. Podobně uvažují i v koncernu Volkswagen: Audi, Seat nebo Škoda Auto mají Brno ve svém kalendáři dál.