Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí ve čtvrtek ve 20:00, najdete v pátečním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Nafta byla přibližně o korunu levnější než benzín. Na jižní Moravě je přitom benzín dlouhodobě dražší oproti zbytku České republiky. Brňan Zdeněk Polák jezdí každý den do práce autem. Pozorně si proto všímá rostoucích cen pohonných hmot a radost z toho nemá. „Jezdím na naftu a ta někde v Brně stojí skoro šestatřicet korun,“ uvedl řidič. O tom, že omezí jízdy autem, ale neuvažuje. „Auto potřebuji v práci a cestovat městskou dopravou je pro mne náročné. S cenou nafty se musím smířit,“ dodal Polák.

Za uplynulých šest dní přitom vzrostly ceny na některých čerpacích stanicích na jihu Moravy o destíky haléřů za litr. Dlouhodobě jsou přitom ceny v regionu jedny z nejvyšších v České republice. Podle analytika ze společnosti Cyrrus Marka Hatlapatky pro to neexistuje jednoznačné vysvětlení. „Vliv může mít to, že jižní Moravou vedou nejdůležitější české dálnice a stojí tu významné průmyslové závody. Jižní Morava je také více vzdálená od skladů pohonných hmot než jiné kraje,“ vysvětlil Hatlapatka.

Libyjská krize

Odborníci se shodují, že za nynější zdražování pohonných hmot může jednoznačně napětí v Libyi, která zastavila většinu dodávek ropy. Kvůli tomu je jí nedostatek na trhu. „Libye je třetí největší africký vývozce. Vliv na cenu má i stále rostoucí poptávka po ropě. Je nenahraditelná a ostatní zdroje jsou dosud příliš drahé,“ uvedl Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. Zatímco v prosinci stál podle něj barel ropy pětadevadesát dolarů, dnes se cena pohybuje okolo sto padnácti dolarů za barel.

Analytik ze společnosti Petrolmedia Michal Roškanin doplnil, že cenu ropy ovlivňuje i obava, že se nepokoje rozšíří i do dalších zemí, těžících ropu. „Pokud zasáhnou zejména Saúdskou Arábii, může ropa zdražit o desítky dolarů za barel,“ řekl Roškanin. Podle něj mohou ceny benzínu a nafty vyrůst o několik desítek haléřů i v následujících dnech. Zdražení už však nemá být vyšší než minulý týden. Nepředpokládá tak, že ceny překročí hranici čtyřiceti korun za litr.

I přesto už zdražování pohonných hmot dělá vrásky na čele jihomoravským dopravcům. Ti musí uvažovat o zvýšení cen „Za pohonné hmoty jsme letos zaplatili o deset procent více než ve stejném období loni. Kvůli tomu nám klesají zisky. Ceny za dopravu ale zatím nezvyšujeme. Všichni vyčkáváme, jak zareagují velké dopravní firmy, a doufáme, že do měsíce ceny paliv zase klesnou,“ sdělil vedoucí brněnské firmy Joppa Logistics Josef Drozdik. Podle něj šetří firma tak, že tankuje mimo dálnice a sleduje benzínky s nižšími cenami.

Zdraží autobusy

Víc peněz než před rokem dala letos za naftu i brněnská afirma Tourbus. Jen v lednu to bylo o sedm set tisíc korun víc. „Snižujeme provozní výdaje, ale nestačí to. Proto musíme zvýšit cenu na linkách, které nespadají pod integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje,“ uvedl místopředseda představenstva společnosti Antonín Grund. Tourbus zvažuje, že zdraží jízdného například do Košic, Hradce Králové, Zlína či Ostravy.

Na linkách, které společnost zajišťuje jako součást integrovaného dopravního systému kraje, zvedat ceny nebude. „V současné době stanovuje kraj maximální cenu osmadvacet korun a padesát haléřů za kilometr a o jejím zvyšování je předběžné mluvit,“ uvedl vedoucí odboru dopravy Jihomoravského kraje Rostislav Snovický s tím, že ceny jsou stanovené na základě výběrového řízení na několik let dopředu.

KLÁRA ŽIDKOVÁ