O osud kaple stojící na vršku Kostelíček v brněnské Líšni se začínají bát tamní obyvatelé. Nový územní plán totiž umožňuje výstavbu v jeho blízkém okolí, které je zatím cílem procházek rodin i pejskařů. Podali proto námitku, kterou dosud podepsalo dvě stě šedesát lidí.
„Kostelíček je pro mne symbolem a dominantou Staré Líšně. Měli bychom se o tuto krajinu starat s úctou ke generacím našich předků,“ uvedla iniciátorka námitky k územnímu plánu Martina Lacinová. Po magistrátu spolu s dalšími stovkami obyvatel žádá, aby byly pozemky v lokalitě Kostelíček označené jako plochy zeleně. Tedy místa, kde se stavět nesmí.
Starostův návrh
Líšeňský starosta Břetislav Štefan navrhuje jiné řešení. S převedením pozemků na plochy zeleně by totiž podle něho nesouhlasili jejich majitelé. „Cena jednoho metru čtverečního by klesla z třech a půl tisíce na pět set korun,“ vysvětlil problém Štefan. Pro zachování lokality proto nabízí variantu převést plochy do územní rezervy. „Tím pádem by se na nich mohlo stavět teprve ve chvíli, kdy budou ostatní stavební plochy v Brně obsazené,“ dodal líšeňský starosta.
Přestože Štefan považuje žádost Lacinové za prospěšnou a také se pod ni podepsal, strach o lokalitu Kostelíčku nemá. „Stavět v těchto místech umožňoval i minulý územní plán. Stavební úřad dosud stavbu nepovolil také kvůli nevhodnému terénu. Navíc nevím o tom, že by tam teď někdo stavbu plánoval,“ řekl. O konkrétních stavbách neví ani Lacinová. „Kvůli územnímu plánu začali plašit zahrádkáři, a tak jsem převzala iniciativu,“ podotkla.
Její námitka se nevztahuje k nějaké konkrétní stavbě, ale jde spíše o preventivní opatření. O žádných chystaných stavbách nevědí ani líšeňští obyvatelé. „Přesto doufám, že se nic nového neplánuje. Byla bych proti. Přistěhovali jsme se sem s rodinou právě kvůli klidu a krásné přírodě. Další domy se sem ani nehodí,“ řekla například Pavlína Tkaná.
Opačné názory
Na nový územní plán reagují lidé i v jiných částech města. Například v Bystrci nesouhlasí lidé s tudy vedenou rychlostní silnicí R43. Prodloužení tramvajové linky na Kamechy a také kanalizaci na pravém břehu Brněnské přehrady zase vítají.
Silnici naopak prosazuje městská část Žabovřesky. Podle tamních zastupitelů bude, pokud vznikne, kromě tranzitní dopravy sloužit i dopravě do Brna. Obyvatelé doufají, že jim R43 uleví. Dojíždění přes tuto část do centra města totiž představuje každodenní popojíždění v kolonách.
ANNA FAJKUSOVÁ