Jedna z věcí, která mu může pomoci najít odpověď, jsou volební kampaně. Ty ale ve většině případů podle Vladimíra Kuchaře z Marketingové kanceláře.cz selhávají. „Je to stejné jako v případě prodeje nějakých produktů. Ať máte sebelepší kandidáty či myšlenky, důležité je, aby o nich lidé věděli. Je třeba jim stručně a jasně sdělit, co nabízím a proč mi mají věnovat pozornost. A v tom spousta stran selhává," myslí si odborník.

Nejasné kampaně

Strany mají podle něj mezery například v internetovém marketingu i vytváření sloganů. „Ty jsou často nejasné a nebo prostě nic neříkají. Lidi to pak nutí vybírat si podle jiných kritérií. Například podle sympatie," vysvětlil Kuchař.

A například Brňanka Dana Barnetová jeho slova potvrzuje. „Většinou si při komunálních volbách vybírám podle sympatií. Zajímá mě samozřejmě také, z jaké je člověk strany, jaké má vzdělání a kolik mu je let. Snažím se o kandidátech něco přečíst, abych nezvolila někoho nevhodného. Kampaně mě ale neovlivňují. A pokud ano, tak spíš negativně," řekla žena.

Dodala, že komunálním politikům věří víc než těm celostátním. „Asi proto, že jsem měla možnost se s některými setkat a povykládat si. Člověk má pocit, že víc chápou problémy lidí a víc se zajímají," poznamenala Barnetová.

Sledujte online z komunálních voleb a kompletní výsledky jak je komise ve všech obcích sčítaly minutu po minutě na www.brnenskydenik.cz.

Větší důvěra ke komunálním politikům bude přitom podle politologa z Masarykovy univerzity Martina Bastla obecně fungovat spíše v menších obcích. „Právě proto, že lidé kandidáta znají. Ve velkých městech je tomu spíš obráceně. Míra korupce na komunální úrovni je totiž srovnatelná, ale viditelnější než na úrovni celostátní," vysvětlil Bastl.

Zároveň také dodal, že je skeptický k efektům komunálních kampaní. Lidé si podle něj nakonec své favority budou vybírat především podle svých zkušeností a zájmů. A velká část z nich kvůli zklamání z minulosti bude jako pravidelně volit nové strany a nové tváře.

Například Hana Bílková ze Znojma si v čele města přeje znojemského patriota. „Osud města mu má ležet na srdci, má mít všeobecný přehled a být empatický. A zároveň nemá upřednostňovat zájmy jen některých skupin. To jsou pro mě důležité věci, kterých si všímám," podotkla Bílková.

Zklamání voličů

Koho nakonec žena zvolí a jak moc ten člověk bude splňovat vyjmenovaná kritéria, není jasné. Například jedena-

padesátiletý Petr Gruber z Hodonína si je ale jistý už teď, že nikoho podle svých přání nenajde. „V Hodoníně se nedá vybrat. Na prvních místech kandidátek jsou totiž už ti, co byli starostové či místostarostové. A ti mě nepřesvědčili," řekl muž. Potvrdil tak, že důležitou roli budou o víkendu hrát zkušenosti z minulosti.

Svou roli by pak mohla mít například i volební kalkulačka, tedy aplikace na internetu, která napovídá, jak se preference konkrétního člověka shodují s programy politických stran.

Podle Bastla ale velký dopad mít nebude. „Takové nástroje jsou spíš vodítko a docela často utvrzují lidi pouze v jejich výběru. Zásadně ho ale nezmění. Jistý vliv bych jim přiznal jen v případě, že se někdo rozhoduje mezi několika stranami, které jsou pro něj srovnatelné," vysvětlil politolog.

Jak má vypadat ideální starosta?

Laďa Kerndl, 69 let

zpěvák, Žernovník

Starosta je od slova starati se, proto si myslím, že se má především starat. Má naslouchat lidem, má dělat pro lidi a ne pro sebe. Má mít organizační a komunikativní schopnosti, má to být člověk vzdělaný, čestný, poctivý a pracovitý a neměl by být pro něho problém cokoliv vyřešit. (eo)

Pavla Vitázková, 35 let

herečka, Brno

Vybírám si na základě práce, kterou odvedli. Programy nečtu a na vyjádření jako třeba, že někdo vyřeší parkování v Brně, moc neslyším. Rozhoduji se stejně jako v jiných životních situacích a zajímá mě spíš, co člověk už udělal. Teď mohu říct, že už mám vybráno. Koho, to je tajné. (vk)

VÍCE ČTĚTE VE STŘEDEČNÍM VYDÁNÍ DENÍKU ROVNOST