Klimatizované vozy s internetem zpříjemní cestování na regionálních tratích z Vyškovska a Blanenska do Brna. Na jihu Moravy totiž začínají jezdit nové soupravy RegioPanter. První dvouvozový vlak se představil už v sobotu.

Lidé se v něm svezli z brněnského hlavního nádraží do maloměřického depa, kde dráhy uspořádaly den otevřených dveří. Od té doby je první RegioPanter v ostrém provozu. „Do konce června plánujeme jeho nasazení na ranních spojích v pracovních dnech z Křenovic na Vyškovsku do Brna a z Rájce-Jestřebí na Blanensku tamtéž. Odpoledne vlak zajede dvakrát z Brna do Blanska a zpět," vyjmenovala mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Skoro miliarda

O letních prázdninách dodá výrobce Škoda Vagonka druhý dvouvozový a první třívozové stroje. Menší soupravy zůstanou dvě, větších dráhy kupují pět. „Dohromady stojí přes devět set milionů korun. Vše zaplatí České dráhy," sdělila mluvčí.

RegioPantery zvládnou jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. „Dvouvozové nabídnou 145 míst k sezení, třívozové 237. Cestující nejvíc ocení bezbariérové jednotky, klimatizaci, zásuvky pro počítače, bezdrátové připojení k internetu nebo například uzavřené WC, které bude možné použít i v zastávkách," vyzdvihl vedoucí provozu maloměřického depa Alois Kotrba.

Na nový zážitek na kolejích se těší například Petra Stolařová z Blanska. „Určitě využiju přinejmenším připojení k internetu. Jakékoli modernizace a nové stroje vítám. Vlaková doprava u nás má stále co zlepšovat," myslí si žena.

Cestování vlakem se podle Šubové za posledních dvacet let díky obnovám vozového parku výrazně změnilo. „Zásadně modernizujeme i vozy pro dálkovou dopravu. Příklad jsou nejmodernější ČD railjet. Dvě takové soupravy už jezdí ve zkušebním provozu mezi Prahou, Brnem a Vídní. Od nového jízdního řádu, který začne platit patnáctého prosince, nasadíme všech sedm nových railjetů," slíbila Šubová.

Kromě nových vlaků dráhy cestujícím nabízejí i nové jízdenky a možnosti, jak s nimi zacházet. „Na vnitrostátních cestách teď mohou lidé průvodčímu ukázat například jízdenku zobrazenou na notebooku nebo mobilu. Nebo můžou sdělit kód, který si nechají poslat pomocí SMS zprávy," uvedla mluvčí.

Jízdenka z eShopu

Dodala, že na elektrické nákupy jízdenek, které fungují už několik let, si lidé rychle zvykají. „V současnosti prodáme přes eShop víc než dvakrát tolik jízdenek v porovnáním s rokem 2009. Trend nákupu přes internet propagujeme a nabídku dokladů neustále rozšiřujeme," sdělila mluvčí drah Šubová.

Další změny by na jihomoravské železnice mohla přinést firma Student Agency a její vlaky RegioJet, které zatím v České republice jezdí mezi Prahou a Ostravou. Jestli někdy Jihomoravané v kraji žluté vlaky uvidí, zatím ale není jasné. „V této chvíli je to otázka spíš pro politiky. Kraj musí vypsat výběrové řízení na zajišťování veřejné vlakové dopravy, abychom se mohli aktivně zapojit. RegioJet je připravený se takového výběrového řízení zúčastnit," konstatovala Petra Nováková ze Student Agency.

Pro zvětšení rozkliknětě.

Více se dočtete v úterním vydání Deníku Rovnost.