„Že si nesednu, mi nevadí, toho mám dost v práci. Ale kolikrát se v narvané tramvaji mám sotva kde chytnout. Při sebemenším zdržení se pak nakupí tolik lidí, že je problém dostat se vůbec dovnitř,“ popsal problémy cestování ve špičce Kolínský.

Přetíženost klíčové tratě potvrdil vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko. „Bohužel nejde zkrátit intervaly, už teď jezdí soupravy po třech minutách,“ upozornil Bielko.

Dopravní podnik chce proto zvýšit kapacitu vozů, které na lince jezdí. Nasadí na ni vysokokapacitní tramvaje. Zatím ale není jisté kdy. „Pro nás platí, že čím dříve, tím lépe,“ sdělila mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Projekt zatím vázne především na penězích. „Předpokládáme, že nákup tramvají vyjde na desítky milionů korun, které zatím nemáme,“ řekla Škrancová.
Podle ní nyní firma hledá možnosti, jak nákup nových a rekonstrukce starých tramvají platit. „V úvahu připadá i půjčka,“ uvedla mluvčí s tím, že na kompletní obnovu brněnského vozového parku potřebuje podnik asi dvě a půl miliardy korun.

Kapacita 309 lidí

V současnosti na trase jedničky jezdí až čtyři soupravy se třemi vozy, které pojmou 309 lidí. Kromě nich nasazuje dopravní podnik také čtyři soupravy se dvěma kloubovými tramvajemi. Do těch se dohromady vejde 280 lidí. „Jsou to tramvaje Vario, které vznikly rekonstrukcí starších typů. Je to pro nás levnější a rychlejší řešení než nákup nových vozů,“ řekla Škrancová.

Na nové čtyřicetimetrové soupravy si Brňané rychle zvykají. „Jezdívám denně k Semilassu, a když se poštěstí jet dlouhou tramvají, je to mnohem pohodlnější. Navíc je uvnitř vše nové a nezničené,“ chválila Zdeňka Sobotková.

Plán dopravního podniku vítá i starosta Řečkovic Marek Viskot. „Tramvaj je naše prakticky jediné spojení s centrem. Pohodlnější cestování určitě ocení spousta lidí, někteří už si na přeplněnost stěžovali i u nás na radnici,“ podotkl Viskot.

Zatímco na úseku mezi Řečkovicemi a hlavním nádražím mají vysokokapacitní tramvaje za úkol jen pobrat a převézt všechny cestující, ve směru na Bystrc je cíl jiný. Tramvaj na konečnou jede přes půl hodiny. Tedy déle než například vlak do Blanska. A na tak dlouhé trati cestující ocení více míst k sezení. „Právě díky velkokapacitním tramvajím je můžeme cestujícím nabídnout,“ řekla Škrancová.

Na ostatních tratích zatím dopravní podnik obsazení tak velkými tramvajemi neplánuje. Podle šéfa brněnského odboru dopravy Bielka to ovšem bude v budoucnu nutné minimálně na lince 8. „I ta už má interval čtyři minuty a kapacitnější tramvaje jí pomohou,“ upozornil Bielko.