Místní se současnou podobou náměstí moc spokojení nejsou. „Zatím vypadá spíše jen jako parkoviště k obchodnímu centru. Není to moc důstojné," myslí si Gabriela Stejskalová.

Současný stav se nelíbí ani líšeňskému starostovi Břetislavu Štefanovi. „Náměstí vždy v historii scházel jeden krok k tomu, aby bylo opravdové náměstí. My jej chceme udělat. Ale není to lehký cíl. Je to složitá oblast. Jednu dominantu tvoří kostel, druhou velký obchod a další hřiště," konstatoval Štefan.

Podle něj největší překážkou ve vytvoření opravdového náměstí je obchodní centrum uprostřed. A nevyhovující napojení silnice z líšeňského sídliště na tu do Mariánského údolí. „Sami navrhnout změnu nezvládneme. Proto chceme zadat na budoucí podobu architektonickou studii," nastínil starosta.

S úpravami chce radnice začít do roku 2018. Stát mají desítky milionů. Ty chtějí Líšeňští získat z dotací a také využít část z ušetřených třiceti milionů korun z nedávných projektů placených z evropských fondů.

Ještě před tím, než se náměstí dostane na rýsovací prkna architektů, jej radnice projedná s lidmi. Ve zpravodaji městské části už vyšla anketa k budoucí podobě plochy, stejnou lidé zodpovídají i na internetu. Dnes odpoledne pak následuje veřejná debata. „Doufáme, že prostřednictvím těchto kroků získáme podklady, které nám umožní pokračovat v přípravě dále," poznamenal starosta.

Debatu povede Nadace Partnerství. Ta také má její výsledky vyhodnotit a dále projednávat s lidmi, kteří v okolí bydlí a podnikají. „Podobné debaty bývají občas vyhrocené. Ale náměstí není tak konfliktní téma, takže očekávám spíše konstruktivní diskuzi," uvedl Martin Nawrath z Partnerství.

Partnerství probere přestavbu i s obchodníky. Včetně majitele obchodního centra uprostřed. „Jsme ochotní jednat třeba o výměně obchodu za jiné pozemky. Pokud se to nepodaří, můžeme náměstí vytvářet třeba jen mezi obchodem a kostelem," naznačil starosta Štefan.

Zda se jednání povedou, není jisté. V obchodě nikdo nebere telefon a na majitele Karla Křipače nemají kontakt ani na radnici.

Jisté je, že se lidé nedočkají protažení tramvajové trati až na náměstí. „Prodloužila by se o sto metrů za dvě stě milionů. To se nevyplatí. Navíc by konečná zabrala celé náměstí," upozornil vedoucí brněnského dopravního odboru Vladimír Bielko.

Alespoň symbolicky ale náměstí tramvajovou zastávku dostane. „Domlouvali jsme s dopravním podnikem, že zastávku Mifkova přejmenuje na náměstí Karla IV. Mezi stanicí a náměstím chceme postavit dům se sociálním bydlením a pasáží. V ní budou obchody a služby, například ordinace. Obě místa propojí," sdělil starosta.