Loď tam dělníci kompletně opravují. Nyní je odstrojená až na surový plech. „V tuto chvíli opravy vrcholí, zbývá vnější obšívka, tedy pokrytí novými plechy. Následovat bude osazení zařízení, jako jsou hřídele, kormidlo, příprava na elektroinstalaci či dřevěné obložení. Pak obložíme salon dubovými palubkami,“ popsal vedoucí opravy lodě Dallas František Štefunka.

Na zásahy opravářů dohlížejí památkáři, loď se totiž v roce 2013 stala technickou kulturní památkou. Podle vedoucího Štefunky ji to zachránilo před sešrotováním. Kvůli ochraně je však potřeba zachovat původní tvar, materiály i metody práce. Návodem jsou i dobové fotografie, díky nimž dělníci napodobí někdejší nátěr. Zpět do Brna se pak loď dostane přibližně v polovině dubna.

Historie plavidla

Legendární loď v padesátých letech minulého století vlastnoručně postavili zaměstnanci brněnského dopravního podniku.

Plavidlo osm let stálo na souši, v únoru je odvezli do Hlavečníku na Pardubicku.

Z opravy se loď vrátí v dubnu příštího roku, konečné práce provedou opět zaměstnanci dopravního podniku v Brně.

Dallasu se navrátí jeho původní jméno Moskva.

„Nejtěžší je vpasovat nové díly do stávajících prostorů, loď po tolika letech není úplně souměrná,“ vysvětlil Štefunka. Na jednu výraznou změnu si však cestující zvyknout musí. Z přehrady loď odjela jako Dallas, ovšem vrátí se jako Moskva. „Přejmenování lodi třetím jménem prý přináší smůlu a jeden Dallas na přehradě už máme. Proto se vrátíme k původnímu názvu Moskva. Plavidlo bude i vítanou posilou šesti dalších, která jsou nyní zcela vytížená,“ uvedl ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Na opravě pracuje zhruba čtyřicítka řemeslníků včetně lakýrníků, podlahářů, elektrikářů, instalatérů, truhlářů nebo tesařů. Ti postupně odkrývají pozůstatky tehdejších technik.

„Původní projekt lodi z roku 1955 byl zajímavý. Třeba čerpadlo se ovládalo ze záchodu, což na tehdejší dobu nebylo běžné. Také v podpalubí je v oblouku ohýbaný válcovaný profil, což není výrobně vůbec jednoduché. Je to typický prvek pro německé inženýry. Obdivuji, že to už v polovině minulého století zvládli,“ ocenil konstruktér Štefunka.

Přípravy na příští plavební sezonu se netýkají pouze Moskvy. V brněnském areálu lodní dopravy chystají také opravu plovoucího mola pro noční stání. „Připravujeme projektovou dokumentaci. Také platí, že po návratu dokončí loď brněnští zaměstnanci, abychom zachovali známý příběh,“ doplnil Havránek.

Náklady jsou necelých šestnáct milionů korun, asi třetinu pokryje dotace ministerstva kultury. Ještě před spuštěním plavidla na hladinu jej podrobí plavebním a nakláněcím zkouškám.