Na koridor mezi Břeclaví a Brnem vyrazily tři soupravy rychlíků po ročním zpoždění. Drážní úřad jim musel povolit vjezd na české tratě.

„Lokomotivu Taurus zkonstruovali pro provoz na tratích mimo území ČR a s našimi tratěmi byla nekompatibilní. Museli jsme ji upravit, aby nerušila naše zabezpečovací zařízení,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym.

Až doteď Taurus končil na českých hranicích. Tam jej dráhy měnily za české lokomotivy. Od druhé prosincové neděle ale Taurus zrychlil lidem cestování a otevřel tak cestu novým vlakům ze zahraničí. Své podnikání na kolejích mohou rozjet i soukromí dopravci.

„Jde o krok k otevírání trhu. Nyní bude záviset na podnikatelském prostředí, jestli bude atraktivní pro rozvoj trhu. Taurus ale i nadále provozují na našem území České dráhy,“ dodal Kodym.

Žluté vlaky
Podnikání na kolejích chce rozjet například majitel brněnské firmy Student Agency Radim Jančura. „Doteď tu mohly jezdit jen české lokomotivy. To je pro nás dobrá zpráva. Chceme zřídit železniční linky podobné žlutým autobusům. Nyní vybíráme dodavatele vlaků, rozhodujeme se mezi firmou Siemens a Stadler,“ informoval podnikatel Jančura.

Jako první chce rychlé a komfortní linky zavést na trase Praha–Ostrava, potom by se mělo vlakem Student Agency spojit s Prahou i Brno.

„Je to otázka tří let. Chceme zlepšit komfort i rychlost. Vlaky by neměly kulhat za našimi autobusy,“ dodal Jančura. Brněnský podnikatel plánuje ve vlacích šest tříd, klasická druhá třída má ale nabízet více komfortu než nabízí cestujícím České dráhy.

České dráhy ale z konkurence strach nemají. „Se soukromými dopravci se dobře doplňujeme například v nákladní dopravě. V konkurenci problém nevidíme, je to pro nás motivace. Takzvané žluté vlaky jsou teprve teorií, na projekt je třeba mít peníze,“ vzkázal mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Podle Kubaly se vlaky zkvalitňují průběžně. „Víme, že náš vozový park není ideální. Na jihu Moravy jsme ale nedávno zavedli Regionovu, některé vlaky mají klimatizaci a opravené vakuové záchody. Služby pro cestující se snažíme neustále zlepšovat. Ročně pořídíme asi sedm nových souprav,“ poznamenal Kubala.

Změnu vítají
Cestujícím se zdají ale změny pomalé a novinky na kolejích by uvítali. „Dráhy mě často vytáčí. Autobusem do Prahy cestovat nechci. Jakékoli zlepšení vítám, železniční žluťásci by byli super. Zvlášť pokud by zavedli i slevy pro studenty,“ myslí si například student Jan Vévoda.

Stanislav Černobila s ním souhlasí. „Zavedl bych linky do Ostravy i Zlína, aby bylo na kolejích lepší propojení,“ dodal.