Projekt řádu je zatím na počátku. „Čekáme, až odborníci vyčíslí, na kolik oprava vyjde," sdělil představený minoritského kláštera, jehož je loretánská kaple součástí, Bohdan Heczko. Částka se může vyšplhat k pěti milionům korun. Mniši požádají o dotace a doufají, že na obnovu přispějí ve sbírce i lidé.

Barokní jednomanuálový nástroj postavil v roce 1726 brněnský varhanář Antonín Richter. Minorité za něj zaplatili pět set zlatých. „Jde o nejstarší varhany v Brně, které se dochovaly z velké části v originálním stavu," upozornil Heczko. Z deseti rejstříků je sedm původních. Odborníci také průzkumem zjistí, jaká byla původní barevnost varhanní skříně.

Zatím není jasné, kdy zrekonstruovaný nástroj vydá znovu zvuky. „Chceme to stihnout do roku 2016, kdy si připomeneme tři sta let od zahájení stavby loretánské svatyně," podotkl Heczko.

Do Lorety se lidé podívají i při opravách. „Pouze při demontáži bude pravděpodobně zavřeno," uvedl představený. Nyní je svatyně přístupná od pondělí do středy ze sousedního kostela svatých Janů. Od května do září bude otevřená každý den, loni ji denně navštívilo kolem stovky lidí.

V případě, že řád získá peníze, řemeslníci opraví i kůr, na němž varhany stojí. Je třeba vyměnit dřevěnou podlahu, opravit kovářské prvky a zábradlí a zrestaurovat freskovou výzdobu. Kůr ani pak nebude přístupný. „Lidé se na něj podívají jen při speciálních příležitostech jako je Noc kostelů," plánuje Heczko.

V poslední době jde už o druhý velký projekt na obnovu varhan v Brně. Loni v létě si lidé poprvé poslechli nový koncertní nástroj za pětatřicet milionů korun v kostele v Jezuitské ulici. „Na varhany hrajeme každý den při mších. Časté jsou také koncerty, loni jsme jich stihli přes třicet," sdělil autor projektu na stavbu varhan Jan Martin Bejček. Letos je v plánu kolem pětapadesáti vystoupení.

Právě ke koncertům budou sloužit i varhany u minoritů. „Chceme na ně hrát také při mariánských svátcích a velikonočních pobožnostech," poznamenal Heczko.

Projekt obnovy varhan se zamlouvá i vedoucímu Střediska pro liturgickou hudbu brněnského biskupství Ondřeji Múčkovi. „Každý kostel má mít své varhany funkční," řekl Múčka s tím, že skladby znějí na každém nástroji jinak. „Oproti jezuitskému je ten v Loretě komornější. Nemá takový rozsah a je určený na jinou hudbu," popsal odborník.